بررسی ایماژیسم در مجموعه‌ی شعر «دفترهای واپسین» احمدرضا احمدی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی-واحد بابل

2 ادبیات انگلیسی- ادبیات سیاسی قرن بیستم

چکیده

ایماژیسم یا تصویرگرایی، اساس شعر را کشف روابط و مناسبات جدید و تجریدی میان اشیاء و ایجاد تصاویر مبهم می‌دانست. پیروان این مکتب معتقدند که تصویر به خودیِ خود دارای اهمیت است، بدون اینکه مبلّغ اندیشه‌ای باشد. در ایران برخی از شاعران از جمله احمدرضا احمدی متأثر از این مکتب بوده‌اند. احمدرضا احمدی در مجموعه‌ی «دفترهای واپسین» با خلق فضایی خیال انگیز، رمزآلود، هراس آور، جادویی و تخیلی، مخاطب خود را درگیر تجارب فوق‌العاده و شگفت انگیز می‌کند تا علاوه بر لذت و سرخوشی، به تعریف جدیدی از جهان هستی برسد. هدف این پژوهش، نشان‌دادن شگردهای او در تصویرگری دفترهای واپسین بدون استفاده از صور خیال سنّتی است. یافته‌ها نشان می‌دهد ویژگی‌های مشترکی مثل گرایش به ساختارشکنی، آفرینش واقعیت‌های کاملاً خیالی و فراواقع گرایانه، از میان برداشتن مرز خیال و واقعیت و جان دار و بی جان به دلیل استفاده‌ی گسترده از قوه‌ی تخیل و تشخیص، استفاده از جلوه های بصری برای تجسم از شگردهای تصویرپردازی مجموعه‌ی دفترهای واپسین است.

کلیدواژه‌ها


منابع
- احمدی، احمدرضا (1391)، دفترهای واپسین (هفت دفتر)، تهران: نشر نیکا.
- ایگلتون، تری (1368)، پیش­درآمدی بر نظریه­ی ادبی، ترجمه­ی عبّاس مخبر، مرکز.
- تسلیمی،علی (1396)، پژوهشی انتقادی کاربردی درمکتب­های ادبی،تهران: کتاب آمه.
- حسین پور، علی(1382)، «شعر موج نو و شعر حجم گرای فارسی معاصر»، نشریه­ی دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز، سال 46، شماره­ی،188، صص 157-180.
- دستغیب، عبدالعلی(1373)، «این جماعت معر می­سرایند نه شعر»، گزارش، شماره­ی 49، اسفند 73، صص71-74 .
- سیدحسینی، رضا (1376)، مکتبهای ادبی، تهران: نگاه.
- شفیعی کدکنی، محمدرضا (1386)، صور خیال در شعر فارسی، تهران: آگاه.
- شمیسا، سیروس(1391)، مکتبهای ادبی، چاپ سوم، تهران: قطره.
- شوالیه،ژان و گربران،آلن(1388)، فرهنگ نمادها،ج اول و سوم، چاپ دوم، تهران: جیحون.
- شیری، قهرمان. (1386) «از جیغ بنفش تا موج نو»، کتاب ماه ادبیات، شماره 10، صص: 26-41.
- عبّاس، احسان(1388)، شعر و آینه (تئوری شعر و مکاتب شعری) ترجمه‌ی سیّدحسن حسینی، تهران: سروش.
- عبدی، زهرا؛ و همکاران(1394)، «ایماژیسم در شعر احمدرضا احمدی»، نشریه­ی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریز، شماره­ی 231، صص59-75.
- فتوحی رود معجنی، محمود( 1386)، بلاغت تصویر، تهران: سخن.
- فیلد، سید (1382)، راه­گشای فیلم نامه نویسی، ترجمه­ی جلیل شاهری، تهران: دستان.
- ولک،رنه (1383)، تاریخ نقد جدید، ج5، ترجمه سعید ارباب شیرانی، تهران: نیلوفر.
- Olsen, Flemming. (2008). Between Positivism and T. S. Eliot: Imagism and T. E. Hulme. First edition. Side1ISBN 978-87-7674-283-6.
-Pound, Ezra. (1920). HUGH SELWTN MAUBERLEY. first edition. University of California Berkeley . USA.
- Lowell, Amy. (1915),Some imagistpoets, Boston and New York,MifflinCompany.