سوررئالیسم در رمان «من، شمارة سه» عطیة عطارزاده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه زبان و ادبیات فارسی،دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران

چکیده

سوررئالیسم مکتبی است که از دل دادائیسم سر برآورد و در برابر قوانین و قواعدی که سال‌ها بر اساس عقل بنیان نهاده شده بودند، ایستاد و به دنیای خیال و اوهام میدان داد و دست نویسندگان این مکتب را برای نوشتن فارغ از هرگونه دغدغة مسائل اخلاقی و اجتماعی باز گذاشت. در این مسیر هر آنچه که پیش از این به آن بها داده نمی‌شد به صدر آمد؛ مسائلی همانند خواب، رؤیا، ذهنیات و خیال که واکنشی اعتراض آمیز بود به دنیایی که کاملاً بر اساس عقل و دانش اداره شده، اما به جنگ جهانی کشیده شده بود. در ایران هم نویسندگانی بر پایة این مکتب رمان‌هایی نوشته‌اند. پژوهش حاضر با بهره‌گیری از روش توصیفی- تحلیلی بر آن است که رمان «من،شمارة سه» نوشتة عطیة عطارزاده را بر پایة این مکتب بررسی کند تا معلوم شود که آیا این رمان، سوررئالیستی است یا نه؟ و اگر باشد چه عناصر و ویژگی‌هایی باعث شده است که آن را سوررئالیستی بخوانیم و روش نویسنده در روایت آن چه بوده است؟ نتیجة پژوهش نشان می‌دهد که رمان «من، شمارة سه» با بهره‌گیری از عناصری همانند رؤیا، نگارش خودکار، طنز، امر شگفت، دیوانگی، زن و عشق و تصاویر سوررئال می‌تواند یک رمان سوررئالیستی به حساب آید که از روش تک‌گویی در روایت آن استفاده شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


منابع
Adonis. (Saeed.A.A). (2006). Sufism and Surrealism. Translated by Habibollah Abbasi. Sokhan. [In Persian]
Alizadeh, N. Dastmalchi, V. (2014). Irony, The language of propaganda and protest in mystical and surrealist texts. Journal of Mystical Literature and Mythology. 10 (34), 219-239. [In Persian]
Aspley, K. (2010). Historical Dictionary of Surrealism.The Scarecrow press, Inc.
Attarzadeh, A. (2019) I, Number three. Cheshmeh. [In Persian]
Azizi, N. Sadeghi Shahpar, R. (2020) Surrealism in Novel: Malakoot (Heaven) by Bahram Sadeghi. Journal of Literary Schools. 4 (10), 66-93. [In Persian]
Biniaz, F. (2015). An Introduction to Story Writing and Narratology. Afraz. [In Persian]
Brodskaya, N. (2009). Surrealism, Genesis of a Revolution. Parkstone Press International.
Browder, C. (1967). Andre Breton, Arbiter of Surrealism. Librairie Droz.
Caws. M.A, Kuenzli. R & Raaberg.G. (1993). Surrealism and Women. The MIT press.
Cobb, E. B. (1980) Love and feminine ideal in surrealism and in the theater of Jean Anouilh. Romance Notes. 21(2),145-149.
Fotoohi, M. (2016). Rhetoric of Image. Sokhan. [In Persian]
Ghavimi, M. (1999). The Blind Owl and The Prince of Ehtejab: Two Surrealist Novels. Journal of Humanities. 57, 81-98. [In Persian]
Golshiri, H. (2001). Garden in the garden. Niloofar. [In Persian]
Horri, A. (2011). Aspects of Narrative Discourse: The Stream of Consciousness and Internal Monologue. Research of contemporary world literature. 61, 25-40. [In Persian]
Honarmandi, H. (1957) from Romanticism to Surrealism. Amirkabir. [In Persian]
Hopkins, D. (2004). Dada and Surrealism. Oxford University Press.
Mahmoudi, M. (2008) Studying Narration in Blind Owl. Journal of Persian Language and Literature, Sistan and Baluchestan University. 6, 121-144. [In Persian]
Mical, T. (2005). Surrealism and Architecture. Routledge.
Razzaghpour, M. Tahoori, M. (2010) Surrealism in story: Unnamed and unsigned Fears by Gholam Hosein Saedi. Literary aesthetics. 5, 195-217. [In Persian]
Seyyeh Hoseini, R. (2002) literary Schools. Negah. [In Persian]
Waldberg, P. (1971). Surrealism. McGraw-Hill.
Wicks. R. (2018) Modern French philosophy. Translated by Pirouz Izedi, Nashr Sales. [In Persian]
Yahyazadeh Jolowdar, S. (2018). The Influence of Achievements of the Sigmund Freud School of Psychoanalysis on the Literary School of Surrealism with Emphasis on the unconscious. Journal of Literary Schools. 2 (4), 158-179. [In Persian]
Zolfaghari, M. Moshayyedi, J. & Usefi, N. (2016). Ways of Surrealism Reflection in Contemporary Novels and Their Differences and Similarities with Western Principles. Journal of Persian Poetry and Prose Stylistics. 32, 243-262. [In Persian]