منابع
- آرینپور، یحیی (1382). از نیما تا روزگار ما. چ4. تهران: زوّار.
- آل احمد، جلال (1357). «مشکل نیما یوشیج»، هفت مقاله، تهران: امیر کبیر.
- آیتی، عبدالمحمّد (1376). شرح منظومهی مانلی و پانزده قطعهی دیگر از نیما یوشیج. چ2. تهران: فرزان.
- اخوان ثالث، مهدی. (1357). بدعتها و بدایع نیما یوشیج. چ 3. تهران: توکا.
- اسلامی ندوشن، محمّدعلی (1374). ماجرای پایانناپذیر حافظ.چ 2، تهران: یزدان.
- براهنی، رضا (1371). طلا در مس.2ج .چ1 . تهران: نویسنده .
- پرستش، شهرام (1381).«نیما و مسالهی شعر اجتماعی ایران». مجموعهمقالات نخستین همایش نیماشناسی.2ج. مازندران: شفلین.
- پورنامداریان، تقی (1377). خانهام، ابری است (شعر نیما از سنّت تا تجدّد). چاپ 1. تهران: سروش.
- تودوروف، تزوتان (1382). بوطیقای ساختارگرا، چ2، تهران: آگه.
- ثروت، منصور (1385). آشنایی با مکتبهای ادبی. چ1. تهران: سخن.
-________ (1377). نظریّهی ادبی نیما، چ1.تهران: پایا.
- جنّتی عطایی، ابوالقاسم (1334). نیما، زندگی و آثار او. تهران: بنگاه مطبوعاتی صفی علیشاه .
- حاج سیّدجوادی، حسن (1382). بررسی و تحقیق در ادبیّات معاصر ایران. تهران:گروه پژوهشگران ایران.
- حسنلی، کاووس (1383).گونههای نو آوری در شعر معاصر ایران، تهران: نشر ثالث با همکاری انتشارات دبیر خانه شورای گسترش زبان و ادبیّات فارسی.
- حسینپور، علی (1381).«کلیدواژهی شب در شعر نیما». مجموعه مقالات نخستین همایش نیماشناسی، دو جلد، مازندران: شفلین.
- حسینی، مریم (1396). مکتبهای ادبی جهان. چاپ اوّل. تهران: فاطمی.
- حقوقی، محمّد (1379). شعر زمان ما (نیما یوشیج)، چ1، تهران : نگاه.
- حمیدیان، سعید (1381). داستان دگردیسی روند دگرگونیهای نیما یوشیج، چ1، تهران: نیلوفر.
- روزبه، محمّدرضا (1383). شرح تحلیل و تفسیر شعر نو فارسی. چ1، تهران: حروفیه.
- زرقانی، سیّدمهدی (1383). چشمانداز شعر معاصر ایران. چ1. تهران : ثالث .
- سامخانیانی، علیاکبر (1381).«تأثیرپذیری نیما یوشیج از مکتبهای ادبی». مجموعه مقالات نخستین همایش نیماشناسی. دو جلد، مازندران: شفلین.
سیّدحسینی، رضا (1376). مکتبهای ادبی.2ج. تهران: نگاه .
- شمیسا، سیروس؛ حسینپور، علی. (1380). «جریان سمبولیسم اجتماعی در شعر معاصر ایران»، مجلّهی مدرّس. س 5، ش 3، پاییز. صص42-27.
- شمیسا، سیروس (1380). مکتبهای ادبی. چ 1. تهران: قطره.
- طاهباز، سیروس (1368) .یادمان نیما یوشیج. چ1. تهران: مؤسّسهی فرهنگی گسترش هنر.
-طاهری، حمید (1381). «گذری بر ابهام در شعر نیما». مجموعه مقالات نخستین همایش نیماشناسی، 2ج، مازندران: شفلین.
- علویمقدّم، مهیار (1397). مطالعات ادبی هرمنوتیک متنشناختی، چ1. تهران: سخن.
- فتوحی، محمود (1385). بلاغت تصویر. چ 1. تهران: سخن.
- فتوحی، محمود؛ مریم علینژاد (1386). «نوآوری نیما در فرم درونی شعر فارسی»، فصلنامهی پژوهشهای ادبی، سال 5، ش.18، زمستان، صص116-103.
- نفیسی، آذر (1368).«آشناییزدایی در ادبیّات». کیهان فرهنگی. سال 6، ش62.
- یوشیج، نیما (1357). حرفهای همسایه. چ4. تهران: دنیا.
- _______ (1375الف). دربارهی شعر و شاعری. به کوشش سیروس طاهباز. تهران: کمسیون ملّی یونسکو.
-________ (1385). دربارهی هنر و شعر و شاعری. به کوشش سیروس طاهباز. چ1.تهران: نگاه.
-________ (1375ب). دنیا، خانهی من است (منتخبی از شعر و نثر نیما یوشیج). به کوشش سیروس طاهباز، چ1. تهران: کمیسیون ملی یونسکو.
- ________ (1363). نامههای نیما یوشیج. به کوشش سیروس طاهباز. تهران: آبی.
-________ (1370). مجموعهی کامل اشعار نیما یوشیج (فارسی و طبری). به کوشش سیروس طاهباز.2ج. تهران: نگاه.
- واحددوست، مهوش (1381). «رویکرد نیما به طبیعت از راه جاندارپنداری»، مجموعه مقالات نخستین همایش نیماشناسی.2ج. مازندران: شفلین.
-Abrams, M.H. (1999). A glossary of literary terms,seventh edition,Heinle&Heinle.
(2007).A new handbook of literary terms. Yale university. -Mikics, Daivid