بررسی تطبیقی مؤلّفه‌های رمانتی‌سیسم در اشعار نادر نادرپور و آلفرد دو موسه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گزوه زبان فرانسه دانشگاه فردوسی مشهد

2 گروه آموزشی زبان و ادبیات فرانسه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر شریعتی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران.

چکیده

چکیده
در اواخر قرن هجدهم با ظهور رمانتی­سیسم در اروپا، جنبشی فراگیر در ایران نیز به وجود آمد. در این میان آثار ادبی شاعران رمانتیک همچون هوگو، لامارتین و موسه تأثیر بسزایی بر روی اشعار شاعرانی ازجمله فروغ فرخزاد، فریدون تولّلی و نادر نادرپور در ایران داشت. شاعران رمانتیک از مضامینی همچون عشق، طبیعت، تنهایی، مرگ و. . . در اشعارشان استفاده می­کردند. آلفرد دو موسه، یکی از آن شاعرانی بود که به هیجانات قلبی و عاطفی خود اهمّیّت داده و از این مضامین در اشعار خود بسیار استفاده کرده است. از آنجایی که نادرپور در رشته‌ی زبان و ادبیّات فرانسه در کشور فرانسه تحصیل کرده، شاید بتوان گفت کمابیش با مکتب و آثار شاعران رمانتی­سیسم در ارتباط بوده و از آن‌ها بهره جسته است. در پژوهش حاضر، برآنیم تا بدانیم نادرپور از کدام یک از مؤلّفه­های رمانتی­سیسم در سرودن اشعار خود بهره برده و الهام پذیرفته است؟ کدام شاعر رمانتیک اروپایی را منبع الهام خود می­دانسته است؟ در این مقاله، اشعار نادرپور را با اشعار و به خصوص قطعات «شب‌ها»ی آلفرد دو موسه بر اساس مکتب فرانسوی ادبیّات تطبیقی مقایسه می­کنیم و الهام­پذیری نادرپور را از مکتب رمانتی­سیسم به روش تحلیل و آنالیز شعر و مقایسه تطبیقی مورد بررسی قرار می­دهیم. نتیجه‌ی مقاله‌ی حاضر، این است که هر دو شاعر در اشعار خود، مؤلّفه­های مشترکی از مکتب رمانتی­سیسم همچون تنهایی، عشق، طبیعت، مرگ و بیماری قرن را به کار برده­اند که با توجّه به پیدایش رمانتی­سیسم، ابتدا در اروپا و سپس در ایران، تأثیرپذیری نادرپور از اشعار موسه، مشهود است.

کلیدواژه‌ها


منابع
- آل بویه لنگرودی، عبدالعلی و فریبا مدبری. (1390). «بررسی تطبیقی رمانتیسم در اشعار نادرپور و ابوالقاسم شابی». فصل‌نامه‌ی لسان مبین. س 2، ش 3. صص 1-27.
- اکرمی، میرجلیل و مسعود دهقانی. (1394). «نقد و بررسی ردپای شب­های موسه در افسانه نیما». پژوهش­های ادبیّات تطبیقی. س 3. ش 1. صص 27-53.
- برونل، پیِر؛ ایون بلانژه؛ میشل تروفه؛ فیلیپ سلیه؛ دانیل کوتی. (1388). تاریخ ادبیّات فرانسه؛ قرن نوزدهم. ترجمه­ی ضیاء‌الدّین دهشیری. ج 4. چ 4. تهران: سمت.
- تسلیمی، علی. (1396). پژوهشی انتقادی، کاربردی در مکتب­های ادبی. چ 1. تهران: آمن.
- ثروت، منصور. (1382). «مکتب رمانتیسم». مجلّه‌ی پیک نور. س 1. ش 2. صص 40-58.
- جعفری، مسعود. (1378). سیر رمانتیسم در اروپا. چ 1. تهران: مرکز.
- ــــــــــــــــــ. (1386). سیر رمانتیسم در ایران، از مشروطه تا نیما. چ 1. تهران: نشر مرکز.
- جمشیدیان، همایون. (1385)، «جلوه­های رمانتیسم در سه مجموعه نخست شعر نادرپور». مجلّه‌ی دانشکده‌ی ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه قم. س 1. ش 2. صص 93-107.
- خلیلی جهان‌تیغ، مریم و علی دلارامی. (1389). «برخی از معانی رمانتیستی در شعر نادرپور». پژوهش‌نامه‌ی ادب غنایی دانشگاه سیستان و بلوچستان. س 8. ش 14. صص 27-52.
- ذبیح‌نیا عمران، آسیه. (1391). «تأثیر و نفوذ رمانتیک هوگو، موسه و لامارتین بر افسانه­ی نیما». پژوهش‌نامه‌ی ادب غنایی دانشگاه سیستان و بلوچستان. س 10. ش 19. صص 55-76.
- زرقانی، سیّدمهدی. (1394). چشم‌انداز شعر معاصر ایران. چ 1. تهران: پازند.
- زیرک ساز، کیطور؛ اسماعیل آذر؛ فرهاد طهماسبی؛ عبدالحسین فرزاد. (1397). «رمانتی­سیسم، رئالیسم و سمبولیسم در شعر منوچهر آتشی». پژوهش‌نامه­ی مکتب­های ادبی. س 2. ش 4. صص 96-127.
- ساند، ژرژ. (1379). دلدار و دل باخته. ترجمه­ی احمد سمیعی گیلانی. چ 3. تهران: علمی و فرهنگی.
- سیّدحسینی، رضا. (1376). مکتب­های ادبی. ج 1. چ 11. تهران: نگاه.
- شفا، شجاع‌الدّین. (1332). بهترین اشعار، انتخاب و ترجمه از آثار مختلف موسه. چ 1. تهران: معرّفت.
- شفیعی کدکنی، محمّدرضا. (1359). ادوار شعر فارسی از مشروطیّت تا سقوط سلطنت. چ 1. تهران: توس.
- فتوحی رودمعجنی، محمود. (1386). بلاغت تصویر. چ 1. تهران: سخن.
- فلسفی، نصرالله. (1341). اشعار منتخب از شاعران رمانتیک فرانسه. چ 1. تهران: دانشگاه تهران.
- محسنی، مرتضی و هاجر نصرالله‌پور. (1396). «فرانمودهای رمانتی­سیسم عاشقانه و اجتماعی در اشعار نیما یوشیج و بدرالشاکر السیاب». پژوهش‌نامه‌ی مکتب­های ادبی. س 1. ش 2. صص 97-119.
- نادرپور، نادر. (1337). شعر انگور. چ 2. تهران: مروارید.
- ــــــــــــــــ. (1356). گیاه و سنگ نه، آتش. چ 2. تهران: مروارید.
- ـــــــــــــــــ. (1382). مجموعه‌ی اشعار. چ 2. تهران: نگاه.
- نادری، اسماعیل و لیلا اسدالهی. (1393). «بررسی تطبیقی رمانتیسم در اشعار نادرپور و بدر الشاکر السیاب». کنگره‌ی ملّی پژوهش­های کاربردی علوم انسانی اسلامی گرگان. س 1. ش 1. صص 500-520.
- نعمت، خلیل، (1391). «بررسی مقایسه­ای عنصر تنهایی در اشعار نیما یوشیج و آلفرد دو موسه، شاعر رمانتیک فرانسوی». اندیشه­های ادبی. س 4. ش 11. صص 25-36.
- ولک، رنه. (1388). تاریخ نقد جدید. ترجمه­ی سعید ارباب شیرانی. ج 2. چ 3. تهران: نیلوفر.
 
-Barine, A. (1893). Les grands écrivains français; Alfred De Musset. Paris: Hachette.
-Milner, M. (1973). Le Romantisme1820-1843. Paris: Arthaud.
-Musset, A. (1849). Poésies Complètes. Paris: Charpentier.
-Toesca, M. (1970). Alfred de Musset ou l’amour de la mort. Paris: Hachette.