چکیده سادهترین معنای مدرنیته نو شدن است و نوستالژی نیز در یککلام به معنای اشتیاق برای بازگشت و احیای سنتهای ازدسترفته است ازاینروی به نظر میرسد که تجربه مدرنیته باتجربه نوستالژی در تضاد است. پس آیا این بدان معنا است که نوستالژی یک تجربهی پیشامدرن یا حتا ضدمدرن است؟ در این مقاله نشان خواهیم داد که تجربهی نوستالژی یک پدیدهی کاملاً مدرن است و به تعبیری جامعهشناسانه پیامد گذار به جهان مدرن است. ازنظریات سه تن از تأثیرگذارترین جامعه شناسان مدرنیته بهره بردهایم که هریک به طریقی ماهیت جهان مدرن را تبیین کردهاند. گئورگ زیمل با بحث در باب تراژدی فرهنگ، ماکس وبر با توجه به فرایندهای ارزش زدایی عقلانی و تفوق عقلانیت ابزاری و گئورگ لوکاچ نیز بهواسطهی پرداختن به پدیده کالایی شدگی و بت وارگی کالایی و بیخانمانی استعلایی انسان مدرن، هریک سعی کردهاند که هستهی سخت جهان مدرن را شناسایی کنند. تأکید غالب این مقاله بر یکی از شعبههای فرهنگی مدرنیته یعنی جنبش مدرنیسم ادبی است. بنابراین این مقاله بر آن است که با توجه به نظریات سه جامعهشناس مذکور راهی برای فهم نوستالژی مدرن از خلال آثار ادبی مدرن بگشاید.
Cheung, Wing-Yee and others. (2013). Back to the Future: Nostalgia Increases optimism. Personality and Social Bulletin 39 (11). pp. 1484-1896
Clegg, Stewart and Baumeler, Carmen. (2010). Essai: From Iron Cages to Liquid Modernity in Organization Analysis. journal of Organization Studies 31(12). pp.1713-1733
Coser, Lewis.(1965). Makers of Modern Social Science: Georg Simmel. Paperback Publisher: Prentice-Hall
Crozier,M.(1989). The Soul and Forms of Georg Lukács. Journal of Thesis Eleven. no.24: 90-111
Donougho, Martin(1981).The cunning of Odysseus: a theme in Hegel, Lukacs, and Adorno. United States: Sage Publication
Duval, W.E. (2006). Flaubert’s ‘Sentimental Education’ Between History and Literature, Historical Reflection:Reflexions Hiatoriques. Vol 32. No. 2. pp. 339-357
Felski, Rita. (1995). The Gender of Modernity. United States: Harvard University Press
Frisby, David. (1985). Fragments of Modernity: Theories of Modernity in the Work of Simmel, Kracauer and Benjamin. London: Rutledge Publication
Hohendahl, Peter U. (1987). Art Work and Modernity: The Legacy of Georg Lukacs. New German Critique, No. 42, pp.33-47.
Jha,Prabhakara.(1985). Lukacs, Bakhtin and the sociology of the Novel. Diogenes:Sage Journals.33(129), 63-90
JØRGENSEN,Torben Beck.(2011). Weber and Kafka. The Rational and the Enigmatic Bureaucracy. Journal of Public Administration. Vol 90. Issue 1. pp. 194-210
Koselleck, Reinhart. (2004). Futures Pasts: On The Semantics of Historical Time, Translated by Keith Tribe. United States: Columbia University Press
Koselleck, R. (1985). Futures Past: On the Semantics of Historical Time. Cambridge, MA and London: The MIT -
Lee, Raymond L.M. (2010) Weber, Re-enchantment and Social Futures, Journal of Time and Society. Vol 19. Issue 2. pp. 180-192
Lems, Annika. (2016). Ambiguous longings: Nostalgia as the interplay among self, time and world, Critique of anthropology, Vol. 36(4). pp. 419–438
Lukacs, G. (1968). History and class-consciousness (R. Livingstone,Trans.). London: Merlin Press. (Originalwork published1923)
Macleod, Kirsten. (2006). Fictions of British Decadence. London: Rutledge Publication
Mauoassant, Guy de. (2001). Bel-Ami. Translated by Margaret Mauldon. Oxford University Press
Murray, Alex. (2019). Decadence in the Age of Modernism. United states: John Hopkins University Press
Koselleck,R.(2004). »Expectation and Historical Time« .Cultural Studies. 18(2/3): pp. 271–89.
Pickering, Michael and Keightley, Emily. (2006). »The modalities of nostalgia«, Current Sociology, Vol 54(6): pp. 919–941
Price, Zachary. (1999). »On Young Lukacs on Kierkeggard: Hermeneutic Utopianism and the Problem of Alienation«. Journal of Philosophy and Social Criticism. Vol 25 No 6. pp. 67–82
Sedikides, Constantine and others. (2008) »Nostalgia: Past, Present and Future« .Current Directs in Psychological Sciences, Vol 17. Issue 5. pp.304-307
Sherry, Patrick (2009) Disenchantment, Re-Enchantment. And Enchantment, Modern Theology Journal. Vol 1. No 1. Pp.11-32
Stauth, G. and Turner, B. S. (1988). ‘Nostalgia, Postmodernism and the Critique of Mass Culture’, Theory, Culture & Society 5(2–3): 509–26.
Venn, Couze. (2000). Modernity and Subjectivity. United States: Sage Publication
Weber, Max.(2001). Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism, London: Routledge publication
Weidner, Donald J. (2018). Frantz Kafka in Context. Edited by Caroline Duttlinger. Cambridge University Press