ایماژیسم در منظومه «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» از فروغ فرخزاد و منظومه «هیو سلوین مابرلی» از عزرا پاوند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه پیام نور- تهران جنوب

2 دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور تهران

چکیده

چکیده
ایماژیسم به معنای تصویرگرایی، مکتبی است که در مدت کوتاهی که از عمر آن گذشت تأثیرات به سزایی را در ادبیّات و مکاتب بعد از خود بر جای گذاشت و عزرا پاوند به‌عنوان بنیان‌گذار این مکتب با تأثیرپذیری از شعر هایکو و ترکیب آن با مفاهیم برجسته اجتماعی، شعر و محتوای نوینی را در قرن بیستم خلق نمود. این اتّفاق در ادبیّات جهان در اشعار تی اس الیوت، ارنست هیوم و خود عزرا پاوند توانست زمینۀ تحوّل شعر آزاد در جریان‌های رایج ادبی به وجود آورد. همان‌گونه که در غرب این تغییرات با سرعت به‌پیش می‌رفت، شاعران ایرانی نیز از این جریان غافل نشدند و با استعانت از ترجمه اشعار شاعران اروپایی و آمریکایی از این تأثیر الهام گرفتند و در اشعار خود از آن بهره جستند. یکی از این شاعران فروغ فرخزاد بود که در مجموعه آخر شعر خود با نگاه به تصویرگرایی در رسته شاعران ایماژیست جای گرفت. هدف از نگارش این مقاله بررسی ایماژیسم در شعر «هیو سلوین مابرلی» عزرا پاوند و منظومه «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» فروغ فرخزاد با خوانشی ایماژیستی است. این تحقیق که به روش تحلیلی –توصیفی انجام‌شده در پایان به این نتیجه رسیده است که هر دو شاعر در اشعار خود با تمرکز بر جوهره اصلی تصویر، شعر را نتیجه تجربیات زندگی خود می‌دانند و هردو از مسائل زمان خود به ستوه آمده و در جستجوی کمال روحانی هستند. شعر فروغ در تقابل با شعر عزرا پاوند معناگراتر است و این از چینش تصاویر اشعارشان در کنار یکدیگر قابل‌تشخیص است.

کلیدواژه‌ها


  • الیاده، میرچا. (1393). تصاویر و نمادها. ترجمه محمّد کاظم مهاجری. چ 2. تهران. انتشارات کتاب پارسه.
  • -------.(1393).نمادپردازی امرقدسی و هنرها. ترجمه مانی صالحی علامه.چ1.تهران.انتشارات نیلوفر
  • ایگلتون،تری.(1395). پیش درآمدی بر نظریه ادبی. ترجمه عباس مخبر. چ9. تهران.انتشارات مرکز.
  • باشلار، گاستون.(1397). بوطیقای فضا. ترجمه مریم کمالی و محمّد شیربچه. چ4.تهران.انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
  • براهنی، رضا. (1380). طلا در مس (در شعر و شاعری). ج2. چ 1. تهران.انتشارات زریاب.
  • داد، سیما. (1392).فرهنگ اصطلاحات ادبی. چ6. تهران.انتشارات مروارید.
  • تسلیمی، علی. (1387). گزاره هایی در ادبیّات معاصر ایران. چ2. تهران. انتشارات اختران.
  • دوبوکور، مونیک.(1394). رمزهای زنده جان. ترجمه جلال ستاری. چ5. تهران.انتشارات مرکز.
  • رستمی، فرزاد و مرتضی رشیدی و محبوبه خراسانی.(1398). «بررسی رابطۀ دیالکتیکی دو عنصر رمانتیسیستی «تخیل» و «فردگرایی» در اشعار پرسی بیش شلی و فروغ فرخزاد» .مکتب های ادبی دانشگاه مازندران.س3.ش8.صص109-90.
  • سعیدپور، سعید.(1389). از شکسپیر تا الیوت. چ4. تهران. انتشارات مرکز.
  • سید حسینی، سید رضا.(1385). مکتب های ادبی. ج2. چ14. تهران. انتشارات نگاه.
  • عباسی، بتول. (1382). به آفتاب سلامی دوباره خواهم کرد. (شعرها، زندگی و بررسی اشعار فروغ فرخزاد). چ1. تهران. انتشارات علمی.
  • فتوحی، محمود. (1393). بلاغت تصویر. چ3. تهران.انتشارات سخن.
  • فرخزاد،فروغ. (1380). دیوان اشعار فروغ فرخزاد. چ1. تهران.انتشارات جاجرمی.
  • کاسیرر، ارنست.(1387).فلسفه صورتهای سمبولیک.ترجمه یدالله موقن.چ2. تهران. انتشارات هرمس.
  • لوشر،ماکس.(1384).روانشناسی رنگ ها.ترجمه ویدا ابی زاده.چ20.تهران.انتشارات درسا
  • ولک، رنه.(1391). تاریخ نقد جدید. ترجمه سعید ارباب شیروانی.ج5. چ2. تهران.انتشارات نیلوفر.
  • Pound, Ezra.(1920).HUGH SELWTN MAUBERLEY. first edition. University of California Berkeley .USA.

 

  • Pound, Ezra.(1918).A Retrospect. Literary Essay.first edition by t.S .Elliot. London, Faber.1954.

 

  • Sherry, Vincent.(1993). Ezra Pound. Wyndham Lewis. and Radical Modernism.First edition. Published by Oxford UniversityPress.Inc.200 Madison Avenue. New York. New York 10016.

 

  • Beasley ,Rebecca. (2007) .THEORISTS OF MODERNIST POETRY. T.S. Eliot. T.E. Hulme, Ezra Pound.First published 2007 by Rutledge 2 Park Square. Milton Park. Abingdon. Oxon OX14 4RN.
  •  K. Ruthven .(2002). EZRA POUND AS LITERARY CRITIC. published in the Taylor & Francis e-Library. 2002.

     Olsen, Flemming. (2008). Between Positivism and T.S. Eliot: Imagism and T.E. Hulme. First edition. Set and printed by Grafsk Data Center A/S. dense Cover design by Anne Charlotte Mouret.Side-1ISBN 978-87-7674-283-6.