Mystical- Religious Mythology in Sohrab Sepehri’s Poetry Based on the School of Romanticism

Document Type : Research article extracted from thesis and dissertation

Authors

1 Phd student sistan. and baluchestan

2 professor of Persian Language and Literature,University of sistan and Baluchestan,Iran

3 Associate professor Language and Literature, University of sistan and Baluchestan,Iran.zahedan,Iran

Abstract

One of the most important aspects connecting poetry and myth is the poetic nature of myths. The creation of both poetry and myth owes much to the power of the artistic imagination of their creators. However, one of the most beautiful and artistic uses of myth in poetry is the "re-creation of myths", the purpose of which is to connect the past to the present and to provide grounds for mythological insight. In the contemporary period, even the most traditional poets have tried to bring these elements closer to their time by recreating the elements of myth. In other words, mythical adaptations are used to reflect their time. Nima Yooshij was one of the first poets to recreate a myth in the poems "Amen Chicken" and "Phoenix". Likewise, Sohrab Sepehri has linked contemporary poetry to traditional and classical Persian poetry by using elements of myth-making, especially mystical-religious elements. Due to various political and cultural currents and the tendency of poets to stick to the tenets of literary and artistic schools, Contemporary Persian poetry is full of mythological signs of contemporary poets. The purpose of this research is to explain how mystical-religious mythology is used based on romantic principles in Sohrab Sepehri's poetry in a descriptive-analytical way. Findings suggest that Sepehri has used many types of mystical-religious myths in his poems. His emphasis has been more on mythologizing the creation of the forbidden man and fruit, the creation of water, Buddhism, the prophets, and the Bible.

Keywords

Main Subjects


  • منابع

    • قرآن کریم
    • اردلانی، شمس الحاجیه (1395)، «کارکرد اسطوره ها در اشعار سهراب سپهری»، فصلنامۀ ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی، ش11:42-.42
    • الیاده، میرچا (1376)، چشم­اندازهای اسطوره، ترجمه جلال ستاری، تهران: توس
    • برلین، آیزایا (1391)، ریشه­های رمانتیسم، ترجمۀ عبداللّه کوثری، چاپ چهارم، تهران: نگاه.
    • بسّاک، حسن و دیگران (1398)، «تحلیل آرمان­گرایی ملّی، سیاسی و انقلابی در اشعار کسرایی با تأکید بر مؤلّفه­های مکتب رمانتیسم اجتماعی»، پژوهش­نامه­ی مکتب­های ادبی، دوره3، ش 5: 111-128.
    • بهار، مهرداد (1375)، پژوهشی در اساطیر ایران، چاپ اول، تهران: آگه.
    • پورعسگر، حسن (1395)، «درخت اساطیری در شعر معاصر»، همایش ادبیات فارسی معاصر (دانشگاه ولایت ایرانشهر)، دوره 1: 1- 16.
    • پورنامداریان، تقی (1385)، داستان پیامبران، چاپ سوّم، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
    • .............................. (1386)، رمز و داستان­های رمزی در ادب فارسی (تحلیلی از داستان­های عرفانی - فلسفی ابن سینا و سهروردی)، تهران: علمی و فرهنگی.
    • توسّلی، غلام­عباس (1373)، نظریّه­های جامعه­شناسی، تهران: سمت.
    • جعفری ، مسعود (1378)، سیر رمانتیسم در اروپا، تهران: مرکز.
    • ................... (1386)، سیر رمانتیسم در ایران، تهران: مرکز.
    • حقوقی، محمّد (1375)، سهراب سپهری (شعر زمان ما 3)، چاپ چهارم، تهران: نگاه.
    • خزائلی، محمّد (1381)، اعلام قرآن، تهران: امیرکبیر.
    • ریحانی، محمّد (1385)، سپهری؛ مفسّر آیه­های قدیمی (سبک، زبان و اندیشه­ی سپهری)، چاپ اوّل، مشهد: آهنگ قلم.
    • ژیران، فلیکس و دیگران (1382)، اساطیر آشور و بابل، ترجمه ابوالقاسم اسماعیل­پور، چاپ سوم، تهران: کاروان.
    • سپهری، سهراب (1384)، هشت کتاب، چاپ چهل­و­یکم، تهران: طهوری.
    • سرکاراتی، بهمن (1378)، سایه­های شکارشده، تهران: قطره.
    • شایگان، داریوش (1383)، بت­های ذهنی و خاطره­ی ازلی، تهران: امیرکبیر.
    • شفیعی کدکنی، محمّدرضا (1384)، مقدمه، تصحیح و تعلیقات منطق­الطیر عطّار نیشابوری، تهران: سخن.
    • شمیسا، سیروس (1382)، نگاهی به سپهری، چاپ نهم، تهران: صدای معاصر.
    • علوی مقدم، مهیار و مریم ساسانی (1386)، «بررسی تطبیقی بازآفرینی اسطوره­ها در شعر معاصر»، مجله­ی ادبیات تطبیقی جیرفت، ش3: 146-163.
    • غنیمی هلال، محمّد (1373)، ادبیات تطبیقی (تاریخ و تحوّل، اثرپذیری و اثرگذاری فرهنگ و ادب اسلامی)، ترجمه و تحشیه و تعلیق مرتضی آیت­اللّه­زاده شیرازی، تهران: امیرکبیر.
    • فرنبغ دادگی (1369)، بندهشن، گزارش مهرداد بهار، چاپ اوّل، تهران: توس.
    • فیّاض، ابراهیم (1387)، «دین و اسطوره و نوآوری»، فصلنامه­ مطالعات دین­پژوهی، ش250: 118- 148.
    • کزّازی، میرجلال­الدین (1368)، از گونه­ی دیگر (جستارهایی در فرهنگ و ادب ایران)، تهران: مرکز
    • کریمی، امیربانو و مهناز رضایی (1387«بررسی تطبیقی علل بازآفرینی اسطوره در شعر معاصر ایران و رویای‌ مکزیکی»، فصلنامه ادبیات عرفانی‌ و اسطوره‌شناسی، س4، ش13، زمستان: 172-191.
    • گریگور، آرتر، اس (1361)، اسرار و سحر و جادو و دنیای ماوراء­الطبیعه انسان اولیه، ترجمه پرویز نجفیانی، تهران: مؤسسه مطبوعاتی عطایی.
    • لینگز، مارتین (1383)، عرفان اسلامی چیست، ترجمه­ی فروزان راسخی، ویرایش مصطفی ملکیان، چاپ سوّم، تهران: سهروردی.
    • محمّدی، ابراهیم و دیگران (1392)، «اسطوره­شکنی و اسطوره­سازی رمانتیک در شعر شاملو»، ادب­پژوهی، ش24: 105-128.
    • موحد، ضیا (1386)، «سیلویا پلات»، ارغنون14، (درباره شعر)، تهران: وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی: 109-127.
    • میرعابدینی، حسن (1386)، صد سال داستان­نویسی ایران، چاپ چهارم، تهران: چشمه.
    • نادری، لیلی و آرمن، سیّد ابراهیم (1395)، «الگوی اسطوره­ی باروری در شعر معاصر»، مجله ادب عربی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران)، ش2: 267-282.
    • ولک، رنه (1379)، تاریخ نقد جدید، ترجمه­ی سعید ارباب شیرانی، جلد دوم، چاپ دوّم، تهران: نیلوفر.

    هوف، گراهام (1365)، گفتاری درباره­ی نقد، ترجمه­ی نسرین پروینی، تهران: امیرکبیر.