A study of imageism in the collection of poems "Daftarhaye vapasin" by Ahmad Reza Ahmadi

Document Type : Original Article

Authors

1 ـ Associate professor in Azad Babol University

2 Assistant professor Vali-e-Asr University of Rafsanjan Department of English

Abstract

Imagism, or pictorialism, saw the basis of poetry as the discovery of new and abstract relationships between objects and the creation of vague images. The followers of this school believe that the image is important in itself, without being a preacher of ideas. In Iran, some poets, including Ahmad Reza Ahmadi, have been influenced by this school. Ahmad Reza Ahmadi in the collection of "Last Books" by creating an imaginative, mysterious, scary, magical and imaginative atmosphere, engages his audience in extraordinary and wonderful experiences, in addition to pleasure and joy, to a new definition of Reach the universe. The purpose of this study is to demonstrate his skills in illustrating recent books without using traditional imaginary forms. The findings show common features such as the tendency to deconstruct, the creation of completely imaginary and surreal realities, the blurring of the boundary between fantasy and reality, and the living and the inanimate due to the widespread use of imagination and discernment. One of the visual effects to visualize the imaging techniques is the collection of the latest notebooks.

Keywords


منابع
- احمدی، احمدرضا (1391)، دفترهای واپسین (هفت دفتر)، تهران: نشر نیکا.
- ایگلتون، تری (1368)، پیش­درآمدی بر نظریه­ی ادبی، ترجمه­ی عبّاس مخبر، مرکز.
- تسلیمی،علی (1396)، پژوهشی انتقادی کاربردی درمکتب­های ادبی،تهران: کتاب آمه.
- حسین پور، علی(1382)، «شعر موج نو و شعر حجم گرای فارسی معاصر»، نشریه­ی دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز، سال 46، شماره­ی،188، صص 157-180.
- دستغیب، عبدالعلی(1373)، «این جماعت معر می­سرایند نه شعر»، گزارش، شماره­ی 49، اسفند 73، صص71-74 .
- سیدحسینی، رضا (1376)، مکتبهای ادبی، تهران: نگاه.
- شفیعی کدکنی، محمدرضا (1386)، صور خیال در شعر فارسی، تهران: آگاه.
- شمیسا، سیروس(1391)، مکتبهای ادبی، چاپ سوم، تهران: قطره.
- شوالیه،ژان و گربران،آلن(1388)، فرهنگ نمادها،ج اول و سوم، چاپ دوم، تهران: جیحون.
- شیری، قهرمان. (1386) «از جیغ بنفش تا موج نو»، کتاب ماه ادبیات، شماره 10، صص: 26-41.
- عبّاس، احسان(1388)، شعر و آینه (تئوری شعر و مکاتب شعری) ترجمه‌ی سیّدحسن حسینی، تهران: سروش.
- عبدی، زهرا؛ و همکاران(1394)، «ایماژیسم در شعر احمدرضا احمدی»، نشریه­ی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریز، شماره­ی 231، صص59-75.
- فتوحی رود معجنی، محمود( 1386)، بلاغت تصویر، تهران: سخن.
- فیلد، سید (1382)، راه­گشای فیلم نامه نویسی، ترجمه­ی جلیل شاهری، تهران: دستان.
- ولک،رنه (1383)، تاریخ نقد جدید، ج5، ترجمه سعید ارباب شیرانی، تهران: نیلوفر.
- Olsen, Flemming. (2008). Between Positivism and T. S. Eliot: Imagism and T. E. Hulme. First edition. Side1ISBN 978-87-7674-283-6.
-Pound, Ezra. (1920). HUGH SELWTN MAUBERLEY. first edition. University of California Berkeley . USA.
- Lowell, Amy. (1915),Some imagistpoets, Boston and New York,MifflinCompany.