Analysis of female characters in the realist works of Shazdeh Ehtejab, Symphonye the mordagan and the gorg

Document Type : Original Article

Authors

1 Department of persian language and literature, faculty of humanities, ilam university

2 .

Abstract

Storytelling in a new way is one of the most important and major parts of contemporary Persian literature, which has been able to present a good image of Iranian society. One of the most important personalities in this type of literature is the personality of women. Dealing with the female character in contemporary fiction - from the constitutional period onwards - has been the focus of most writers and has been addressed from different angles. The school of realism, more than any other school, has succeeded in representing the character of women and their role and position in the field of fiction. The study of the position of women in the works of prominent writers such as Golshiri, Abbas Maroufi, etc. ‌‌ Considering their important literary and influential position in the world of fiction, it is very important that it can be mentioned as an important component for the study of fiction. Due to this importance, the present study intends to deal with the issue of reflection and representation of female characters in contemporary Iranian fiction beyond the three realistic works of Prince Ehtejab, Wolf and Symphony of the Dead in a descriptive-analytical manner, considering the position of women in society. Findings show that these works are realistic works to show the situation of women in the Qajar and Pahlavi eras and these authors have similar insights about women.

Keywords

Main Subjects


منابع
-آبرامز، ام.اچ (1384)، فرهنگ توصیفی اصطلاحات ادبی ترجمه سعید سبزیان، تهران: رهنما.
-امیدعلی، حجت‌اله (1396)، بررسی مؤلفه‌های سوررئالیستی در رمان سمفونی مردگان، فصلنامه ی مطالعات نظریه و انواع ادبی، دوره 2، شماره 2، صص 29-42
-امیری، سیروس و بهمن فلاح (1398)، تحلیل عملکرد شگردهای ادبی در داستان کوتاه «گرگ» اثر هوشنگ گلشیری، ادب فارسی، دوره 9، شماره 2، صص 132- 117.
-امینی، سپیده و محمود زحمتی. نقد و بررسی جایگاه رئالیسم و ناتورالیسم در سنگ صبورچوبک،  هفتمین همایش انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، جلد دوم.1391، دوره 7، 76-90.
 - باقری، نرگس، (1387)، زنان در داستان (قهرمانان زن در داستان‌های زنان داستان‌نویس ایران)، تهران، مروارید.
-بزرگ بیگدلی، سعید و زهرا حسینی (1392)، نقد زن محور داستان‌های مرزبان‌نامه، فصلنامه ی پژوهش‌های نقد ادبی و سبک‌شناسی، شماره 14. صص 33-60.
- بصیری، محمدصادق و همکاران، (1393)، نقد و تحلیل رئالیسم در ادبیات داستانی ایران، پژوهشنامه ی نقد ادبی و بلاغت، دوره 3، شماره 1، صص 143-162.
 
-پاینده، حسین (1376)، نقدی فمینیستی بر داستان کوتاه رؤیای یک‌ساعته، ادبیات داستانی.5 (43) 34-38.
-------،-------- (1381)، سیمین دانشور؛ شهرزادی پسامدرن، زبان و ادب فارسی، شماره 15. صص 57-82.
-پورافکاری، نصرت‌الله، (1376)، فرهنگ جامع روانشناسی-روانپزشکی، چاپ دوم، تهران: فرهنگ معاصر.
-حسینی، مریم (1388)، ریشه‌های زن‌ستیزی در ادبیات کلاسیک فارسی، تهران: چشمه.
-حمیدی، سیدجعفر و مریم عاملی رضایی (1387)، تحول جایگاه زن در نثر پیش از مشروطه از دوران فتحعلیشاه تا مظفرالدین‌شاه، تاریخ ادبیات فارسی، شماره 59. صص 46-60.
-دهقان حسام پور، مهدی و کامران حمانی (1392) بازنمایی فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی زنان ایرانی از اوایل دوره قاجار تا انقلاب مشروطه با تأکید بر سفرنامه‌های اروپائیان (فرانسه، انگلیس، آلمان)، فصلنامه ی پارسه، سال 31، شماره 20، صص 63-87.
-سیدحسینی، رضا (1387)، مکتب‌های ادبی، جلد اول، چاپ پانزدهم، تهران: نگاه.
-شاهسون، پریچهر (1389)، بررسی مقایسه‌ای مشارکت زنان، فصلنامه ی سیاسی- اقتصادی، شماره 163 و 164، صص 156-165.
- صادقی، اسماعیل و زهره خوانساری، تحلیل روانکاوانه شخصیت در رمان‌های رئالیستی زمین سوخته و پل معلق، پژوهشنامه ی مکتب های ادبی، دوره 3، شماره 7، پاییز 1398، صص 41-62.
صادقی گیوی، مریم و بهاره رستگاری، (1390)، تبیین مؤلفه‌های هویت سنتی و مدرن زن در شعر پروین اعتصامی، فصلنامه ی علمی پژوهشی زبان و ادبیات فارسی، شماره 20، صص 207-227.
-عباسی، سمیه و منصور موسوی (1393) نگاهی به موقعیت زنان ایران در دوره پهلوی از سال 1300 تا 1332، پژوهشنامۀ زنان، سال پنجم، شماره اول، صص 59 -82.
-علم، محمدرضا، (1390) تاریخ زنان و مشارکت سیاسی، فصلنامه ی زن و فرهنگ، سال سوم. شماره نهم. صص 99-109.
 -علوی، فریده و همکار (1389)، بررسی جایگاه زن در آثار واقع‌گرایانه‌ی جمال‌زاده و بالزاک، فصلنامه ی زن در فرهنگ و هنر، دوره 1، شماره 3. صص 39-58.
-فروید، زیگموند، (1396)، نظریه‌های شخصیت، ترجمه مجید حیدری، تهران: سنا.
-کاپلان، هارولد، (1379) خلاصه روان‌پزشکی علوم رفتاری -روان‌پزشکی بالینی ترجمه نصرت‌الله پور افکاری، تهران: شهرآب.
-کادن، جی.ای (1386)، فرهنگ ادبیات و نقد نو ترجمه کاظم فیروزمند، چاپ دوم، تهران: شادگان.
-کریمی حکاک، احمد، (1379)، هوشنگ گلشیری، ایران نامه، شماره 70، صص 143 - 148.
-گرانت، دیمیان، (1387)، رئالیسم ترجمه حسن افشار، چاپ پنجم، تهران: مرکز.
-گلشیری، هوشنگ، (1364)، نمازخانه کوچک من، تهران: کتاب تهران.
-----، ------، (1368)، شازده احتجاب، چاپ هشتم، تهران: نیلوفر.
-معتمدی آذری، پرویز، (1384، جهان‌بینی رئالیسم، پژوهش زبان‌های خارجی، شماره 23، صص 79- 92.
-معروفی، عباس، (1385)، سمفونی مردگان، چاپ دهم، تهران: زریاب.
-ملک‌زاده، الهام (1391)، جستاری بر تاریخ‌نگاری رسمی زنان در دوره‌ی پهلوی اول، دو فصلنامه ی علمی ـ پژوهشی تاریخ نگری و تاریخ‌نگاری دانشگاه الزهرا، شماره 9، پیاپی 92، صص 87-107.
-میرزا آقاخان کرمانی، عبدالحسین (1379) رساله ی سه مکتوب به کوشش بهرام چوبینه، تهران: نیماژ.