Postmodernism in Belgias Soleymani` fictions

Document Type : Original Article

Authors

1 department of Persian literature and language kermanshah beranch kermanshah Iran

2 department of Persian language,kermanshah beranch, islamic azad university,kermanshah,Iran

Abstract

Postmodernism is a combination of different theories and the product of many ideas, so there is disagreement about its features and components . Components such as: collage, minimalism, fluid flow of the mind, uncertainty, open ending are examples of very modern indicators in fictional texts. Features that can be seen in many stories today. Of course, some components of postmodernism have in common with modernism, so a group of experts describe these two currents along. In the works of authors, there is usually a tendency for both approaches together. The question is which components of the flow in the story are great. This is the case with Belqis Soleimani. In this study, we wanted to find and examine the components of postmodernism, to answer the main question whether Soleimani is a modern pat writer? And if so, what components and with what quality and method has been used in his works? . “ The result of the research indicates that the ending of the game of minimalism, collage and fluid flow of the mind is one of the most significant postmodern components in the stories of Belqis Soleimani, which is accompanied by uncertainty. Bourgeoisie, repetition, humor, transcendence and transcendence have brought the beginning and the end in the province with the addiction to urban life and the inevitable use of technology in the works of Belqis Soleimani to the postmodern current.

Keywords


منابع
-ایپیگنانسی، ریچار(1380). پست مدرنیسم، قدم اول، ترجمه ی فاطمه جلالی سعادت، تهران:شیرازه.
-بالو،فرزاد،شهرام احمدی،مریم خواجه نوکنده(1397). «بررسی مولفه های پست مدرنیستی در رمان سنگ صبور چوبک»، پژوهش‌نامه مکتب‌های ادبی،شماره ی چهارم، ص11-37
-بچلر، دیوید(1392). مینی‌مالیسم، ترجمه ی حسن افشار، تهران: انتشارات مرکز.
-بی‌نیاز، فتح الله(1381). «هستی‌شناسی ادبیات پست مدرن»، ادبیات داستانی، شمارة 64 و 65، ص71-72.
-پاینده، حسین (1390). داستان کوتاه در ایران (جلدسوم: داستان­های پسامدرن)، چاپ اول. تهران: نشر نیلوفر.
------------(1388). نقد ادبی و دموکراسی: جستارهایی در نظریه و نقد ادبی جدید. چاپ دوم. تهران: نشر نیلوفر.
------------(1386). رمان پسامدرن و فیلم، نگاهی به ساختار و صناعات فیلم میکس. تهران: نشر هرمس.
-------------(1383). مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان. چاپ اول. تهران: نشر روزنگار.
------------ (1382). گفتمان نقد: مقالاتی در نقد ادبی. چاپ اول. تهران: نشر روزنگار.
-پورعمرانی، روح الله (1386). آموزش داستاننویسی، تهران: نشر تیرگان.
-خسروی،سوده، سید علی قاسم زاده(1398)« تحلیل کیفیت بازنمایی چند آوایی در رمان پسامدرنیستی ملکان عذاب»، پژوهش‌نامه ی مکتب‌های ادبی،شماره ششم،ص  7-32
-ریکور، پل (1375). «استحاله­های طرح داستان». ترجمه­ی مراد فرهادپور. ارغنون. شماره 9 و 10. سال سوم. صص 39-75.
سلطانی،فاطمه، احمد غنی پور ملکشاه،حمیدرضا قانونی(1399).«نقد پساساختارگرایانه داستان پسامدرنیستی همنوایی ارکستر شبانه چوبها»،پژوهش‌نامه ی مکتب‌های ادبی،شماره 11،ص 59-79
-سلیمانی، بلقیس(1387). خاله‌بازی، تهران: ققنوس.
----------(1388). بازی آخر بانو، تهران: نشر چشمه.
---------(1389). به هادس خوش آمدید، تهران: نشرچشمه.
---------(1390). بازی عروس و داماد، تهران: نشر چشمه.
--------(1396). سگ‌سالی، تهران: نشر چشمه.
-------(1395). مارون، تهران: چشمه.
--------(1392). پسری که مرا دوست داشت، تهران: انتشارات ققنوس.
-------(1391). روز خرگوش، تهران: نشر چشمه.
------(1398). نام کوچک من بلقیس، تهران: ققنوس.
-----(1397). پیاده، تهران: چشمه.
-شایگان، (1386). آسیا در برابر غرب، تهران: امیرکبیر.
-شمیسا، سیروس (1378). نقد ادبی. چاپ دوم. تهران: نشر فردوس
-غفاری، سحر (1389). «پسامدرن تصنعی نقد و بررسی شگردهای فراداستان در رمان بیوتن». فصلنامه علمی پژوهشی نقد ادبی. شماره 9. سال سوم. صص 73-89
-کامو، آلبر (1386). بیگانه، ترجمه ی خشایاری دیهیمی، تهران: ماهی.
-کمبر، ریچارد(1385). فلسفه ی کامو، ترجمه ی خشایار دیهیمی، تهران: طرح نو.
-کهون، لارنس(1384). از مدرنیسم تا پست مدرنیسم، ترجمه ی عبدالکریم رشیدیان، تهران: نی
-کوک، ناتالی (1385). «بستار»، دانشنامه­ی نظریه­ی ادبی معاصر. ترجمه­ی مهران مهاجر و محمد نبوی. چاپ دوم. تهران: نشر آگه.
-لاج، دیوید و همکاران (1386). نظریه­های رمان: از رئالیسم تا پسامدرنیسم. ترجمه­ی حسین پاینده. تهران: نشر نیلوفر.
-مارزونا، دانیل( 1389) هنر و مینی مالیسم، ترجمه ی پرویز علوی، انتشارات پشوتن
-مقدادی، بهرام (1378). فرهنگ اصطلاحات نقد ادبی (از افلاطون تا عصر حاضر). تهران: نشر فکر روز.
-میرعابدینی، حسن (1383). صد سال داستان­نویسی در ایران. جلد 1و 2. تهران: نشر چشمه.
-هیکس، استیون آر. سی(1391). تبیین پست مدرنیسم، ترجمه ی حسن پورسفیر، تهران: ققنوس.
-وو، پاتریشیا (1383). «مدرنیسم و پسامدرنیسم» در مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان. ترجمه ی حسین پاینده. تهران: نشر روزنگار.