A Study of the Basic Principles Common between Surrealism and Attar Neyshabouri's Masnavis

Document Type : Research article extracted from thesis and dissertation

Authors

1 Shahrekord university

2 shahrekord university

3 sku

4 sh. university

Abstract

Abstract
Surrealism, literally meaning “beyond realism,” is the name of a school which was launched between 1920 and 1924 in France. In search of a superior reality, the followers of this school dismissed and opposed whatever was considered logical, normal, and conventional. Automatic writing, opposition to logicality, sense of humor, and an emphasis on “the inside” were among the techniques and methods which surrealists employed in order to reach a moment of unity reminiscent of mystical schools of thought. Attar’s Masnavis are among the works that many surrealists have praised and have been inspired by. The present study aims to study the elements common between surrealism and Attar’s poetry such as madness, anti-rationality, humor, unity of opposites, disregarding the external world, emphasis on the internal world, dreams, imagination, anti- causality, timelessness, and placelessness. The results of the study confirm the hypothesis and show that surrealism has been impacted by Attar’s poetry.

Keywords


منابع
- اخوت، احمد. (1371). دستور زبان داستان. اصفهان: فردا.
- اصلانی. (همدان). محمّدرضا (1385). فرهنگ اصطلاحات طنز. تهران: کاروان.
- براهنی، رضا. (1371). طلا در مس. جلد 1. تهران: نویسنده.
- بهاءولد، محمّدحسین. (1382). معارف؛ مجموعه مواعظ و سخنان... . تصحیح بدیع‌الزّمان فروزانفر. تهران: طهوری.
- بیگزبی، سی و ای. (1375). دادا و سوررئالیسم. ترجمه‌ی حسن افشار. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
- پالمر، مایکل. (1385). فروید، یونگ و دین. ترجمه‌ی محمّد دهگان‌پور و غلامرضا محمّدی. تهران: رشد.
- پورجوادی، نصرالله. (1371). «حکمت دیوانگان در مثنوی‌های عطّار». مجلّه‌ی نشر دانش. ش 73- صص2-16.
- پورنامداریان، تقی. (1386). «تخیّل هنری و نمودهای آن در آثار عطّار». مجلّه‌ی پژوهش‌های ادب عرفانی. ش2- صص1-30.
- ثروت، منصور. (1385). آشنایی با مکتب‌های ادبی. تهران: سخن.
- چندلر، دانیل. (1387). مبانی نشانه‌شناسی. ترجمه‌ی مهدی پارسا. تهران: انتشارات سوره مهر.
- حدیدی، جواد. (1373). از سعدی تا آراگون. تهران: مرکز نشر دانشگاه.
- ــــــــــــــــــ. (1379). شاعران فرانسوی در مکتب عارفان ایرانی. تهران: بقعه.
- حرّی، ابوالفضل. (1387). درباره‌ی طنز (رویکردهای نوین به طنز و شوخ‌طبعی). تهران: سوره‌ی مهر.
- روزبهان بقلی، ابی‌نصر. (1382). شرح شطحیّات. تهران: طهوری.
- رید، هربرت. (1351). معنی هنر. ترجمه‌ی نجف دریابندری. تهران: انتشارات حبیبی.
- زرّین‌کوب، عبدالحسین. (1383). تصوّف ایرانی در منظر تاریخی آن. ترجمه‌ی مجدالدّین کیوانی. تهران: سخن.
- سعید، علی‌احمد (ادونیس). (1385). تصوّف و سوررئالیسم. ترجمه‌ی حبیب‌الله عبّاسی. تهران: سخن.
- سیّدحسینی، رضا. (1387). مکتب‌های ادبی. جلد 2. تهران: نگاه.
- شفیعی کدکنی، محمّدرضا. (1384). «طنز حافظ». ماهنامه‌ی حافظ. ش19- صص39- 42-
- ــــــــــــــــــــــــــــ. (1386). اسرارنامه. مقدّمه، تصحیح و تعلیقات محمّدرضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن.
- ــــــــــــــــــــــــــــ. (1387). الهی‌نامه. مقدّمه، تصحیح و تعلیقات محمّدرضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن.
- ـــــــــــــــــــــــــــــــ. (1388). مصیبت‌نامه. مقدّمه، تصحیح و تعلیقات محمّدرضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن.
- ـــــــــــــــــــــــــــ. (1389). منطق‌الطیر. مقدّمه، تصحیح و تعلیقات محمّدرضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن
- ــــــــــــــــــــــــ. (1397). تذکره‌ی الاولیاء. مقدّمه، تصحیح و تعلیقات محمّدرضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن.
- فتوحی، محمود. (1389). بلاغت تصویر. تهران: سخن.
- فروزانفر، بدیع‌الزّمان. (1373). شرح مثنوی شریف. جلد 1. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- ــــــــــــــــــــ. (1389). شرح احوال و نقد و تحلیل آثار شیخ فریدالدّین عطّار نیشابوری. تهران: زوّار.
- فولادی، علیرضا. (1386). طنز در زبان عرفان. قم: فراگفت.
- کرمی، حسین، زهرا ریاحی‌زمین و جواد دهقانیان. (1388). «پژوهشی در تئوری و کارکردهای طنز مشروطه». پژوهش زبان و ادبیّات فارسی. دوره‌ی جدید. ش1- صص1-16.
- مایر، فریتس. (1382). بهاءولد، زندگی و عرفان او. ترجمه‌ی مریم مشرّف. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
- محمّدی کله‌سر، علی‌رضا و محمّدعلی خزانه‌دارلو. (1390). « درآمدی بر طنز عرفانی با نگاهی انتقادی به پژوهش‌های حوزه‌ی طنز». متن‌پژوهی ادبی. ش48- صص 65- 92-
- مدرّسی، فاطمه. (1390). فرهنگ توصیفی نقد و نظریّه‌های ادبی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- مشتاق‌مهر، رحمان و ویدا دستمالچی(1389). « عرفان و سوررئالیسم از منظر زمینه‌های اجتماعی». مجلّه‌ی مطالعات عرفانی و اسطوره‌شناسی. ش 12- پاییز و زمستان. صص183- 200.
- مشرّف، مریم. (1389). جستارهایی در ادبیّات تعلیمی ایران. تهران: سخن با همکاری انتشارات دانشگاه شهیدبهشتی.
- میرصادقی، میمنت. (1373). واژه‌نامه‌ی هنر شاعری. تهران: مهناز.
- ولک، رنه. (1373). تاریخ نقد جدید. ترجمه‌ی سعید ارباب‌شیرانی. تهران: نیلوفر.
- یونگ، کارل گوستاو. (1377). تحلیل رؤیا. ترجمه‌ی رضا رضایی. تهران: افکار.