An Analysis of Symbolic Words Related to the Sky in the Poetry of Forough Farrokhzad

Document Type : Original Article

Authors

1 Associate professor of department of Persian language and literature, University of Qom

2 fFaculty Member of Persian Language and Literature Department of Qom University, qom, iran.

Abstract

Abstract
Forough Farrokhzad's poetry is generally closer to the school of Romanticism; however, in the romantic atmosphere of her poetry, many symbolic words are also employed. Various symbols are used in her poems. Forough frequently employs the image of the sky and words related to celestial phenomena. The star, the sun, the moon, the sky and other related names find a symbolic significance in addition to their literal meanings in the second phase of her poetic career. This paper tries to analyze such symbols in Forough's poetry. The results of the study show that these symbolic words, apart from their role in creating poetic imagery and atmosphere, are employed when Forough aims to discuss her sociopolitical hopes and concerns regarding the fate of humankind. She specifically uses words related to the sky when she wants to express her wishes, dreams, and hopes, especially her hope for life, love, and happiness. All in all, it can be argued that using these symbolic words provides a positive connotation and demonstrates the bright side of life in her poetry.

Keywords


منابع
- براهنی، رضا. (1371). طلا در مس. چاپ اوّل. تهران: ناشر نویسنده.
- پاینده، حسین.(1397). نظریّه و نقد ادبی. چاپ اوّل. تهران: سمت.
- پروانه را به خاطر بسپار. گفت و گویی­هایی درباره‌ی زندگی و خاطرات فروغ، CD.
- ترقّی، گلی. (1387). بزرگ بانوی هستی. چاپ دوم. تهران: انتشارات نیلوفر.
- چدویک، چارلز. (1375). سمبولیسم. ترجمه‌ی مهدی سبحانی. تهران: نشر مرکز.
- حقوقی، محمّد. (1387). شعر زمان ما (4). چاپ دهم. تهران: مؤسّسه‌ی انتشارات نگاه.
- خانزاده طول لات، سکینه (1395). «سمبولیسم (نمادگرایی) در اشعار فروغ فرّخزاد». دومین همایش ملّی پژوهش‌های نوین در حوزه‌ی علوم انسانی و مطالعات اجتماعی ایران. قم. مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت.
- سیّدحسینی، رضا (1376). مکتب‌های ادبی. ج 2- چاپ دهم. انتشارات نگاه.
- شمس لنگرودی، محمّد. (1384). تاریخ تحلیلی شعر نو. چاپ چهارم. تهران: نشر مرکز.
- شمیسا، سیروس. (1374). نگاهی به فروغ. چاپ دوم. تهران: مروارید.
- ــــــــــــــــــــ. (1394). مکتب‌های ادبی. چاپ هشتم. نشر قطره.
- شوالیه، ژان. آلن گربران (1378). فرهنگ نمادها. ترجمه‌ی سودابه فضایلی. چاپ اوّل. تهران: جیحون.
- صادقی شهپر رضا، و حسین جعفری. (1391). «نمادپردازی در شعر فروغ فرّخزاد با تکیه بر نمادینگی آب». عرفانیّات در ادب فارسی. شماره‌ی 13- دوره‌ی 4- صص: 63- 76.
- فرّخزاد، فروغ. (1380). مجموعه‌ی اشعار. تهران: انتشارات بهزاد.
 - فروم، اریک. (1385). زبان از یاد رفته. تهران: فیروزه.
- کوپر، جی. سی. (1386). فرهنگ مصوّر نمادهای سنّتی. چاپ دوم. تهران: فرهنگ نشر نو.
- کوشش، رحیم و زهرا نوری. (1395). «بسامد واژه‌ی باد در زیبایی‌شناسی شعر فروغ فرّخزاد در ارتباط با مضامین غنایی». زیبایی‌شناسی ادبی. دوره‌ی 7- شماره‌ی 30. صص: 57- 78.
- گریس، ویلیام جوزف. (1382). ادبیّات و بازتاب آن. تهران: فروزش.
- محسنی، مرتضی و حسن محمّدیان (1394). «نمادهای ابداعی در شعر فروغ فرّخزاد». هشتمین همایش پژوهش‌های زبان و ادبیّات فارسی. تهران: انجمن علمی استادان زبان و ادبیّات فارسی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- مونیک دوبوکور (1373). رمزهای زنده‌ی جان. ترجمه‌ی جلال ستّاری. تهران: نشر مرکز.
- هال، جیمز. (1380). فرهنگ نگاره‌ای نمادها در هنر شرق و غرب. چاپ اوّل. تهران: فرهنگ معاصر.
- یاحقّی، محمّدجعفر. (1375). فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیّات فارسی. تهران: پژوهشکده‌ی علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- یونگ، کارل گوستاو. (1378). انسان و سمبول‌هایش. ترجمه‌ی محمود سلطانیه. تهران: جامی.