Surrealism in Bahram Sadeghi’s Novel Malakoot (Heaven)

Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.D student of Persian language and Literature, Hamedan branch, Islamic Azad University

2 Associate Professor of Persian language and Literature, Hamedan branch, Islamic Azad University

Abstract

Abstract
Surrealism is a modern artistic and literary movement and deals with psychological issues in arts and literature. Surrealism can be defined as literary creation outside any rational or moral boundary. A surrealist author writes down whatever goes on in his or her mind, resembling a state of dreaming or hallucination. The present paper adopts a descriptive-analytical method and offers a critical analysis of Bahram Sadeghi’s Malakoot (Heavens) based on the a surrealist thought. The findings suggest that Sadeghi’s story well conforms to the principles of surrealism through using major surrealist techniques such as writing while sleeping and dreaming, stream of consciousness, madness, imaginary phenomena, surrealist time and place, eroticism, and ambiguity.

Keywords


منابع
- آریان­پور، امیرحسین (1357) فرویدیسم با اشاراتی به ادبیّات و عرفان. چاپ دوم. تهران: امیرکبیر.
- اسحاقیان، جواد (1395) «پلّه­پلّه تا ملکوت صادقی». مجلّه‌ی برگ هنر، دو ماهنامه‌ی ادبیّات داستانی. شماره‌ی 8. ص 13-28.
- براهنی، رضا (1371) طلا در مس. جلد اوّل. چاپ اوّل. تهران: میثاق.
- بیات، حسین (1387) داستان­نویسی جریان سیّال ذهن. چاپ اوّل. تهران: علمی و فرهنگی.
- بیگزبی، سی. وی. ای (1395) دادا و سوررئالیسم. ترجمه‌ی حسن افشار. چاپ نهم. تهران: مرکز.
- پاینده، حسین (1389) داستان کوتاه در ایران (داستان­های مدرن). ج 2. چاپ اوّل. تهران: نیلوفر.
- ــــــــــــــــــ. (1392) گشودن رمان. چاپ اوّل. تهران: مروارید.
- پیروز، غلامرضا و حقیقی، مرضیه (1393) «طنز کارناوالی و بازتاب آن در داستان­های بهرام صادقی». مجلّه‌ی جامعه­شناسی هنر و ادبیّات. دوره‌ی 6. شماره‌ی 1. ص 65-89.
- تدینی، منصوره (1395) «شیطان، خدا، انسان در آیینه‌ی ملکوت». مجلّه‌ی برگ هنر، دو ماهنامه‌ی ادبیّات داستانی. شماره‌ی 8. ص 29-38.
- ثروت، منصور (1385) آشنایی با مکتب­های ادبی. چاپ اوّل. تهران: سخن.
- دیچز، دیوید (1388) شیوه­های نقد ادبی. ترجمه‌ی محمّدتقی صدقیانی و غلامحسین یوسفی. تهران: علمی.
- ذوالفقاری، محسن و همکاران (1395) «شیوه­های انعکاس سوررئالیسم در رمان‌های معاصر و تفاوت‌ها و شباهت‌های آن‌ها با مبانی غربی­اش». مجلّه‌ی سبک­شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب). شماره‌ی 32. صص243-261.
- روزبه، محمّدرضا و کشاورزی، سودابه (1394) «نشانه­های سوررئالیستی در رمان «ملکوت» بهرام صادقی». دهمین همایش بین­المللی انجمن ترویج زبان و ادبیّات فارسی. دانشگاه محقّق اردبیلی.
- سیّدحسینی، رضا (1389) مکتب­های ادبی. ج2. چاپ پانزدهم. تهران: نگاه.
- شمیسا، سیروس (1390) مکتب­های ادبی. پاپ اوّل. تهران: قطره.
- صادقی، بهرام (1351) ملکوت. چاپ سوم. تهران: کتاب زمان.
- صنعتی، محمّد (1389) «با مرگ به ستیز مرگ». در: تحلیل­های روان­شناختی در هنر و ادبیّات. چاپ پنجم. تهران: مرکز. ص113-143.
- ـــــــــــــــــــ. (1394) صادق هدایت و هراس از مرگ. چاپ ششم. تهران: مرکز.
- طهوری، مریم و رزاق‌پور، مرتضی (1389) «سوررئالیسم در داستان واهمه­های بی­نام و نشان غلامحسین ساعدی». مجلّه‌ی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، شماره‌ی 2. ص 195 – 217.
- غیاثی، محمّدتقی (1386) تأویل ملکوت و قصّه­ای اجتماعی، سیاسی. چاپ اوّل. تهران: نیلوفر.
- فتوحی، محمود (1385) «ویژگی­های تصویر سوررئالیستی». مجلّه‌ی زبان و ادبیّات دانشکده‌ی ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد. ش 152. ص 1-23.
- قویمی، مهوش (1387) «بوف کور» و «شازده احتجاب»: دو رمان سوررئالیست». پژوهش‌نامه‌ی علوم انسانی. ش 57. ص 317-333.
- کاتوزیان، محمّدعلی (1395) طنز و طنزینه‌ی هدایت. چاپ اوّل. تهران: پردیس دانش.
- میرشکار، مهسا (۱۳۹۵) «بررسی مکتب سوررئالیسم با تکیه بر داستان ملکوت نوشته‌ی بهرام صادقی». کنگره بین­المللی زبان و ادبیّات. دانشگاه تربت حیدریه.
- میرعابدینی، حسن (1389) صد سال داستان‌نویسی ایران. چاپ سوم. تهران: چشمه.
- هاشمی، رقیه و پورنامداریان، تقی (1391) «تحلیل داستان ملکوت با تکیه بر مکتب روان تحلیلی». فصل‌نامه‌ی زبان و ادبیّات فارسی. سال چهارم. شماره‌ی 10. ص 137- 157.
- یونگ، کارل گوستاو (1393) انسان و سمبول­هایش. ترجمه‌ی محمود سلطانیه. چاپ نهم. تهران: جامی.