A Comparative Study of Themes of Baroque and Poetic Themes of Sohrab Sepehri

Document Type : Original Article

Authors

1 Associate Professor of Mazandaran University

2 university of mazandaran

Abstract

Abstract:
The School of Baroque, which first appeared in the art of architecture, gradually penetrated the visual arts, music, and literature. The manifestation of Baroque's attitude in literature is evident in the periods after the sixteenth century, and especially in twentieth-century literature, in most European countries and South America. In Iranian Persian literature, many scholars have examined the School of Baroque and considered it comparable to some features of Persian poetry, especially with the standards of the Indian style. In this study which is a comparative study of Baroque with Sohrab Sepehri's poetry while not claiming a full compatibility of Sohrab's poetry with all the structural features and criteria of Baroque school, an attempt was made to consider the common themes of poetry of this contemporary poet with those of Baroque. The findings have shown that there are many common themes between Sohrab's poetry and Baroque. These themes include: avoidance of imitation, looting, semantic aberration, reincarnation, death-thinking, ambiguity, paradox and rebellion. A close look at these themes shows that the most basic components that Baroque relies on are innovation and non-stagnation which are included in Sohrab's poetry and his pure and unmistakable thought.

Keywords


منابع
- آشوری، داریوش و امامی، کریم و معصومی­همدانی، حسین (1371)، پیامی در راه، تهران: طهوری.
- اسدی­امجد، فاضل و اسماعیلی، پریوش (1392)، «بازتاب مکتب باروک در ساختار غزلیّات صائب تبریزی»، پژوهش ادبیّات معاصر جهان، دوره­ی 17، شماره­ی 3، صص 19-5.
- امینی، محمّدرضا (1374)، «سبک باروک در ادبیّات غنایی اروپا»، کیهان فرهنگی، شماره­ی 122، صص31-28.
- براهنی، رضا (1371)، طلا در مس، جلد اوّل، تهران: زریاب.
- پراک، مهدیه و غریب­حسینی، زهرا و شاکری، جلیل (1393)، «بررسی مصادیق ابدیّت در اشعار سهراب سپهری»، نشریّه­ی ادب و زبان دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال17، شماره­ی 35، صص 68-41.
- جعفری، مسعود (1378)، سیر رمانتیسم در اروپا، تهران: مرکز.
- حسن­زاده­میرعلی، عبدالله و شامانی لیلا (1390)، «بررسی تطبیقی مکتب باروک با سبک هندی»، مجلّه­ی پژوهش­های زبان و ادبیّات تطبیقی، دوره­ی 3، شماره­ی 1، (پیاپی 9) صص 66-51.
- حسن­زاده­میرعلی، عبدالله (1393)، «مقایسه­ی تحلیلی باروک و سبک هندی» مجلّه­ی مطالعات انتقادی ادبیّات دانشگاه گلستان، سال اوّل، شماره­ی اوّل، صص 44-27.
- حسینی، حسن (1367)، بیدل، سپهری و سبک هندی، تهران: سروش.
- خطّاط، نسرین و شوهانی علیرضا (1385)، «جلوه­هایی از مکتب باروک در رباعیّات خیّام»، نشریّه­ی پژوهش زبان­های خارجی، شماره­ی33، صص64-49.
- داد، سیما (1371)، فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران: مروارید.
- داودی­مقدّم، فریده و اختری، طاهر (1392)، «تجلّی تجارب صوفیانه در شعر ادونیس و سهراب سپهری»، مجلّه­ی انجمن ایرانی زبان و ادبیّات عربی، شماره­ی 26، صص100-73.
- راستگو، سیّدمحمّد (1384)، «جور دیگر دیدن، پژوهشی در پیوند عرفان و هنر»، مجلّه­ی مطالعات عرفانی دانشگاه کاشان، شماره­ی 2، صص 108-79.
- روحانی، مسعود و عنایتی­قادیکلایی، محمّد (1388)، «سهراب سپهری، اندیشه­ای عادت­ستیز، شعری هنجارگریز»، فصل‌نامه­ی پژوهش‌های ادبی، سال 6، شماره­ی23، صص 126-109.
- زمرّدی، حمیرا (1384)، «تناسخ و قداست گیاهی در شعر سپهری و شاملو»، مجلّه­ی دانشکده­ی ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه تهران، دوره­ی 56، شماره­ی 174، صص142-135.
- زیپولی، ریکاردو (1363)، چرا سبک هندی در دنیای غرب سبک باروک خوانده می­شود، تهران: انجمن فرهنگی ایتالیا.
- سپهری، سهراب (1380)، هشت کتاب، تهران: طهوری.
- سیّدحسینی، رضا (1384)، مکتب­های ادبی، جلد 1، تهران: آگاه.
- شریفیان، مهدی (1384)، «نماد در اشعار سهراب سپهری»، پژوهش‌نامه­ی علوم انسانی، شماره­ی 45-46، صص 130-113.
- شریفیان، مهدی و داربیدی، یوسف (1386)، «بررسی سمبل­های سیب، کبوتر، گل سرخ و نیلوفر در اشعار سهراب سپهری»، نشریّه­ی دانشکده­ی ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، شماره­ی 21، (پیاپی18)، صص84-59.
- شمیسا، سیروس (1378)، نگاهی به سهراب سپهری، تهران: مروارید.
- صفوی، کوروش (1375)، از زبان‌شناسی به ادبیّات، جلد اوّل، تهران: چشمه.
- صیّادی­نژاد، روح ا. . . و سیفی، محسن و طالبیان، منصوره (1391)، «ناسازوارگی در سروده­های عرفانی»، فصل‌نامه­ی نقد و ادبیّات تطبیقی دانشگاه رازی کرمانشاه، سال2، شماره­ی6، صص89-61.
- عابدی، فاطمه­گل و شریف­پور، عنایت­الله (1394)، «بررسی جلوه­هایی از مکتب باروک در اشعار ابوالعلاء معرّی»، مجموعه مقاله­های دهمین همایش بین­المللی ترویج زبان و ادب فارسی دانشگاه محقّق اردبیلی، صص 27-17.
- علوی­مقدّم، مهیار و رجبی، مسلم (1392)، «بازتاب زیباشناختی مکتب باروک در شعر حافظ»، نشریّه­ی پژوهش‌های ادبی و بلاغی دانشگاه پیام نور، سال 1، شماره­ی 3، صص 84-76.
- علی­زاده، ناصر و باقی­نژاد، عبّاس (1389)، «شهود، نماد و شعر سهراب سپهری»، مجلّه­ی شعرپژوهی دانشگاه شیراز، شماره­ی 5، صص 222-201.
- کهنمویی­پور، ژاله (1382)، «جلوه­های زیبایی‌شناختی باروک در رمان جدید»، پژوهش‌نامه­ی علوم انسانی، شماره­ی 37 (1)، صص 79-68.
- گامبریج، ارنست (1387)، تاریخ هنر، ترجمه­ی علی رامین، تهران: نی
- گوهرین، صادق (1368)، فرهنگ لغات مثنوی، تهران: زوّار.
- لاهوری، اقبال (1376)، کلّیّات اشعار فارسی اقبال، با مقدّمه و تصحیح احمد سروش، تهران: کتابخانه­ی سنایی.
- مولوی، جلال­الدّین ­محمّد (1363)، کلّیّات شمس، با تصحیح و حواشی بدیع­الزّمان فروزانفر (دوره­ی ده جلدی)، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- ــــــــــــــــــــــــــــ. (1375)، مثنوی معنوی، تصحیح عبدالکریم سروش، تهران: علمی و فرهنگی.
- ناصح، علی­احمد (1385)، «تناسخ از نگاه قرآن و برهان»، فصل‌نامه­ی پژوهش­های فلسفی و کلامی دانشگاه قم، سال 8، شماره­ی2: صص 288-271.
- نوروزی، نور­الله (1391)، «معانی، تصاویر و تعابیر مرگ در اشعار سهراب سپهری و فریدون تولّلی»، پژوهش‌نامه­ی ادب غنایی، سال دهم، شماره­ی 18، صص 198-185.
. Cudden, J. A. (1984). A Dictionary of Literary Terms, Revised Edition, U. S. A, Penquin Book.