The Study of Contemporary Poetic Movements: Its Convergence and Divergence from Western Literary Schools

Document Type : Original Article

Authors

Department of Persian Language and Literature- Faculty of Humanities- Mazandaran University- Babolsar-Iran

Abstract

Abstract
The beginning of the formation of literature, and especially contemporary poetry, was accompanied by some oppositions to this modernist movement by the traditionalist academia. Some of them rejected this trend as “western” and “foreign” and called modern, experimental works with such labels as romantic, symbolist, and surrealist. To them, these works were just imitations of the western literary schools. The subsequent generations of Persian Literature university instructors, whether consciously or unconsciously, accepted this process of otherization as a given truth and consequently, contemporary movements of poetry and prose in Iran were called and analyzed under the rubric of western literary schools. This attitude is partly due to the deficiencies present in Persian literary criticism in the fields of theory, methodology and conceptualization. This shortcoming paved the way for the western literary schools to become a scientific index to analyze and label Persian literary movements due to the former’s clear structure, conceptualization and terminology. This is while the root of such applications and connections (that is, the process of otherization) is largely ignored. The present study aims to show how the employment of western literary schools in the analysis of contemporary Persian literature stemmed from a process of otherization plus marginalization of modern, experimental movements.   This trend continued in the following decades as Persian literary criticism declined even more. The knowledge gained in this way from contemporary Persian literature is an incomplete knowledge that considers the formation of modern literature to be sometimes an imitation of western literature. As a result, one does not acquire a profound understanding of the genealogy and roots of this movement, and only considers features of contemporary poetry and prose that bear some resemblance to some western literary schools.

Keywords


  • منابع

    • آجودانی، ماشاالله. (1382). یا مرگ یا تجدّد دفتری در شعر و ادب مشروطه. تهران: اختران.
    • آخوندزاده فتحعلی. (1355). مقالات فارسی. به کوشش حمید محمّدزاده؛ ویراسته‌ی ح. صدیق، تهران: انتشارات نگاه.
    • استعلامی، محمّد. ( 1355). ادبیّات دوره­ی بیداری و معاصر. تهران: انتشارات توس.
    • امن­خانی، عیسی. (1392). «ترجمه نمی­تواند تنها متغیّر باشد». ادبیّات تطبیقی. پیاپی 7. صص 85-111.
    • برونل، پیر و دنی ئویسمن. (1382) . درآمدی بر ادبیّات فرانسه. ترجمه‌ی فاطمه عشقی. تهران: ‌انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.
    • پایا، علی. ( 1394). ‌آسیب­شناسی نقّادانه­ی علوم انسانی و اجتماعی در ایران. تهران: ‌طرح نقد.
    • حسین‌پورچافی، حسین. ( 1384). جریان‌های شعری معاصر فارسی از کودتای 1332 تا انقلاب 1357. تهران: امیرکبیر.
    • پورنامداریان، تقی (1391). خانه­ام ابری­ست. ویرایش جدید، چاپ چهارم، تهران:‌ مروارید.
    • تسلیمی، علی. (1383). گزاره‌هایی در ادبیّات معاصر ایران (شعر) . چاپ سوم. تهران: اختران.
    • ................... . (1383). گزاره­هایی در ادبیّات معاصر ایران (داستان). چاپ دوم. تهران: اختران.
    • جعفری، سیاوش. (1393). شعر نو در ترازوی تأویل. تهران: مروارید.
    • جمالزاده، محمّدعلی. (1332). سخن. دوره‌ی 5. شماره‌ی 1.
    • ........................ . (1328). «مصاحبه‌ی خبرنگار رادیو تهران با جمال‌زاده» به نقل از روزنامه‌ی آذرپاد. شماره‌ی 1. سال1.
    • جورکش، شاپور. (1383). بوطیقای شعر نو: ‌نگاهی دیگر به شعر و نظریّه نیما یوشیج. تهران: ققنوس.
    • حاکمی، اسماعیل . (1373). ادبیّات معاصر ایران. تهران:‌ اساطیر.
    • حسن‌لی، کاووس. (1383). گونه‌های نوآوری در شعر معاصر ایران. تهران: ثالث.
    • حق‌شناس، علی‌محمّد. (1356). «راهی که با سفر پنجم در شعر امروز آغاز می شود» روزنامه‌ی کیهان. به نقل از لنگرودی تاریخ تحلیلی شعر نو ج 4 .
    • حقوقی، محمّد. (1369). شعر نو از آغاز تا امروز (1301-1350) . چاپ هفتم، تهران: هدایت-یوشیج.
    • ----------. (1377). شعر نو از آغاز تا امروز 1301-1370. تهران: ثالث.
    • حمیدیان، سعید . (1381). داستان دگردیسی: روند دگرگونی‌های شعر نیما. تهران: نیلوفر.
    • خاتمی، احمد . (1396). نگاهی به ادبیّات معاصر ایران. تهران: علم.
    • خانلری، پرویز. (1326). نثر فارسی در دوره­ی اخیر. مندرج در: نخستین کنگره‌ی نویسندگان.
    • خرّمی، محمّدمهدی. (1382). نقد واستقلال ادبی. تهران: ویستار.
    • روزبه، محمّدرضا. (1381). ادبیّات معاصر ایران. تهران:‌ روزگار.
    • زرشناس، شهریار . (1384). چشم­اندازی از ادبیّات معاصر ایران. تهران: ‌سازمان تبلیغات اسلامی.
    • زرقانی، مهدی. (1394). چشم‌انداز شعر معاصر ایران (جریان‌شناسی شعر ایران در قرن بیستم) چاپ پنجم. تهران: نشر ثالث.
    • زرّین‌کوب، عبدالحسین . (1383).‌ از گذشته­ی ادبی ایران. تهران: سخن.
    • زرّین­کوب، حمید. (1358). چشم‌انداز شعر نو فارسی. تهران: توس.
    • سجودی، فرزان. (1388). نشانه‌شناسی: نظریّه و عمل. تهران: علم.
    • سمرقندی، دولتشاه (1382). تذکره الشعرا. تصحیح ادوارد براون. تهران:‌اساطیر.
    • سیّاح، فاطمه. (1326). «وظیفه­ی انتقاد در ادبیّات». مندرج در: نخستین کنگره‌ی نویسندگان.
    • شفیعی‌کدکنی. محمّدرضا. (1390). با چراغ و آینه: در جستجوی ریشه‌های تحوّل شعر معاصر. تهران: سخن.
    • ------------------. (1380). ادوار شعر فارسی از مشروطیّت تا سقوط سلطنت. تهران: سخن.
    • شمیسا، سیروس. (1374). نگاهی به فروغ فرّخزاد. چاپ دوم. تهران: مروارید.
    • صادقی، رضا. (1372). «تجربه‌های زبان فارسی در علم». مجموعه مقالات سمینار زبان فارسی و زبان علم، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
    • طاهری، قدرت‌الله. (1393). بانگ‌ در بانگ (طبقه‌بندی، نقد و تحلیل جریان‌های شعری معاصر ایران 57 تا 80) . تهران: علمی.
    • طبری، احسان. (1326). «بحث درباره‌ی نظم معاصر»، مندرج در: نخستین کنگره‌ی نویسندگان ایران. تهران: چاپخانه رنگین.
    • عالی‌عباس‌آباد، یوسف. (1390). جریان‌شناسی شعر معاصر ایران. تهران: دانشگاه پیام نور.
    • عباسی‌داکانی، پرویز. (1392). از نیما تا ما: تهران: لاهوت.
    • قاسمی­پور، قدرت . ( 1398) . «نقد و ارزیابی درسنامه­های مکتب­های ادبی ایران و جهان». ادبیّات پارسی معاصر. سال نهم. شماره­ی اوّل. صص 187-212.
    • کرمانی. (1380). مندرج در روشنگران ایرانی و نقد ادبی. تهران: به کوشش ایرج پارسی‌نژاد. تهران: سخن.
    • لنگرودی، شمس. (1370). تاریخ تحلیلی شعر نو. ج اوّل. تهران: نشر مرکز.
    • مختاری، محمّد (1378). انسان در شعر معاصر (یا درک حضور دیگری) . تهران: توس.
    • نوری‌علاء، اسماعیل . (1348). صور و اسباب در شعر امروز ایران. تهران: بامداد.
    • هنری، چارلز. (1375). عصر سنّت­گریزی. ترجمه‌ی عبّاس مخبر، چاپ دوم. تهران: طرح نو.
    • یاحقی، محمّدجعفر. (1388). جویبار لحظه­ها. چاپ یازدهم. تهران: جامی.
    • یاسمی، رشید. (1316). ادبیّات معاصر. تهران: چاپخانه‌ی روشنایی.
    • یغمایی،حبیب. (1334). «شعر نو». یغما. سال 8. شماره‌ی 1. مسلسل 81 صص 1-4.
    • یوشیج، نیما. (2535). ارزش احساسات و پنج مقاله در شعر و نمایش. چاپ سوم. تهران: انتشارات گوتنبرگ.

    Lotman, juri. (1977). structure of the artistic text, translated from Russsian by Gail Lenhoff and Ronald Vroon. (Michigan Slavic Contributions7). Ann Arbor: University of Michigan, Department of Slavic Languages and Literatures.