Evolution of Modernism in Kalbasi’s Short Stories

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD Student, Department of Persian Language and Literature, Ramhormoz branch, Islamic Azad University, Ramhormoz, Iran

2 Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Ramhormoz branch, Islamic Azad UniverSity, Ramhormoz, Iran

3 Department of Persian language and literature, Ramhormoz Branch, Islamic Azad University , Ramhormoz, Iran

4 The Assistant Professor Persian Language and Literature department ramhormoz branch, Islamic Azad University,Ramhormoz, Iran

Abstract

Abstract
Mohammad Kalbasi is one of the founders of Jong-e Isfahan literary circle, a member of Saeb Literary Association and an Isfahan School writer. Not interested in fame, he has only published six collections of short stories. His literary style is inspired by such writers as Bahram Sadeghi and Borges. This paper tries to study the evolution of modernism in Kalbasi’s short stories. He has an “introspective” style and enters the depths of the characters’ souls and psyches. He also emphasizes the employment of literary figures and experiments with the form of the story. Under the influence of modernism, Kalbasi portrays how his characters are determined by the external world and are thus unable to address the challenges of life. By dint of symbolism, he brings ambiguity to the story and shows the loneliness of the modern person via his employment of first-person point of view and stream of consciousness. Kalbasi is the narrator of the human being’s shock; his characters suddenly face a manifestation of death and his heroes / heroines have no idea why such unexpected and difficult events befall them. Time in his stories goes fast and gains momentum, a point which is best represented in his works via short, broken sentences. In general, it can be concluded that Kalbasi’s stories are not all modernist, but some of his works show modernist tendencies.

Keywords


  • منابع

    • احمدی، بابک. (1375). حقیقت و زیبایی. درس‌های فلسفه‌ی هنر. تهران: نشر مرکز.
    • ارسطو. (1337). هنر شاعری. ترجمه‌ی فتح‌الله مجتبائی. تهران: اندیشه.
    • استراترن، پل. (1387). آشنایی با بورخس. چاپ چهارم. ترجمه‌ی مهسا ملک مرزبان. تهران: مرکز.
    • براهنی، رضا. (1368). قصّه‌نویسی. تهران: البرز.
    • بی‌نیاز، فتح‌الله. (1378). درآمدی بر داستان‌نویسی و روایت‌شناسی با اشاره‌ی موجز به آسیب‌شناسی و داستان کوتاه ایران. تهران: افراز.
    • پارسی‌پور، شهرنوش. (1371). فانوس خیال. نشریّه‌ی بررسی کتاب. شماره‌ی 10.
    • پاینده، حسین. (1382). گفتمان نقد. مقالاتی رد نقد ادبی. تهران: روز نگار.
    • ---------. (1389). داستان کوتاه در ایران (داستان‌های مدرن) . تهران: نیلوفر.
    • ---------. (1390). داستان کوتاه ایرانی. جلد دوم، تهران: نیلوفر.
    • تدینی، منصوره. (1387). «مدرنیسم و پُست‌مدرنیسم در ادبیّات داستانی معاصر». رشد آموزش زبان و ادب فارسی. صص 12 - 17.
    • ----------. (1388). پسامدرنیسم در ادبیّات داستانی ایران. تهران: نشر علم.
    • تسلیمی، علی. (1388). گزاره‌هایی در ادبیّات معاصر. داستان، تهران: اختران.
    • جعفری کمانگر، فاطمه. (1391). بررسی سیر مدرنیسم در رمان‌های برجسته‌ی دهه‌ی 30 و 40. رساله دکتری. دانشگاه سمنان.
    • جهانبگلو، رامین. (1378). ایران و مدرنیته. تهران: نشر قطره.
    • چراغی، زینب. (1389). سمبولیسم داستانی پس از کودتای 28 مرداد 1332 با تأمّلی بر آثار چهار نویسنده‌ی مکتب اصفهان. پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت‌معلّم تبریز.
    • دقیقیان، شیرین‌دخت. (1371). منشأ شخصیّت در ادبیّات داستانی. بی‌جا: نویسنده.
    • روزبه، محمّدرضا. (1381). ادبیّات معاصر ایران (نثر) . تهران: روزگار.
    • زیس، آونر. (1360). پایه‌های هنرشناسی علمی. ترجمه‌ی ک.م. تهران: پیوند.
    • سبزیان، سعید و کزّازی، میر جلال‌الدّین. (1388) . فرهنگ نظریّه و نقد ادبی. تهران: مروارید.
    • سلیمانی، محسن. (1391). فن داستان‌نویسی (ترجمه) . چاپ نهم. تهران: امیرکبیر.
    • شفیعی کدکنی، محمّدرضا. (1381). موسیقی شعر. چاپ هفتم. تهران: آگاه.
    • شمیسا، سیروس. (1388). نقد ادبی. چاپ سوم. تهران: میترا.
    • -----------. (1391). مکتب‌های ادبی. چاپ دوم. تهران: قطره.
    • شیری، قهرمان. (1394). مکتب‌های داستان‌نویسی در ایران. چاپ دوم. تهران: نشر چشمه.
    • طاووسی، محمود و درودگر، آمنه. (1390). «اسطوره و ادبیّات مدرن». فصل‌نامه‌ی ادبیّات عرفانی و اسطوره‌شناختی. سال هفتم. شماره‌ی 23. صص 101-114.
    • محمّد کلباسی. (مثل سایه، مثل آب). حسین سناپور. (باگاردباز). با توجّه به نظریّه بالد شویلر. پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
    • فروید، زیگموند. (1343). سه رساله درباره‌ی تئوری میل جنسی. ترجمه‌ی هاشم رضی. تهران: آسیا.
    • کادن، ج.ا. (1386). فرهنگ ادبیّات و نقد. ترجمه‌ی کاظم فیروزمند. تهران: شادگان.
    • کلیگز، مری. (1388). درسنامه نظریّه‌ی ادبی. ترجمه‌ی جلال سخنور، دهنوی. سبزیان. تهران: اختران.
    • مصفّا، ابوالفضل. (1388). فرهنگ اصطلاحات نجومی. چاپ چهارم. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
    • میر صادقی، جمال. (1386). ادبیّات داستانی. چاپ پنجم. تهران: سخن.
    • ------------. (1392). عناصر داستان. چاپ هشتم. تهران: سخن.
    • ------------. (1390). راهنمای رمان‌نویسی. تهران: سخن.
    • میرعابدینی، حسن (1386). صدسال داستان‌نویسی ایران. تهران: چشمه.
    • نجومیان، امیرعلی. (1383). درآمدی بر مدرنیسم در ادبیّات. اهواز: رسش.
    • هاجری، حسین. (1378). «نمود مدرنیسم در رمان فارسی (78-1358. نشریّه‌ی ‌زبان و ادب فارسی دانشگاه تبریز، دوره­ی 45. شماره‌ی 185 از صص 143- 167.
    • هلپرین، جان. (1374). نظریه‌ی رمان. ترجمه‌ی حسین پاینده. تهران: نظر.

    یاحقی، محمّدجعفر. (1389). فرهنگ اساطیر و داستان واره‌ها در ادبیّات فارسی. چاپ سوم. تهران: فرهنگ معاصر.