The Death of Creator by the Creature: A Comparative Study of Frankenstein and The Masom-e-Aval (The First Innocent) Based on the Gothic style

Authors

ilam

Abstract

Abstract
Gothic in literature is attributed to the style of late 18th and early 19th century European storytelling. Its major elements are fears, illusions, dreadful places, the overcoming patriarchal thoughts, oppressed woman victim, gothic monster, nocturnal events and silence, .. Mary Shelley is one of the writers who has tried to employ the main features of the school in the creation of the Frankenstein monster novel. Iranian writers under the influence of this school produced a variety of works. Houshang Golshiri is one of the practitioners this school who wrote the story of Masom-e-Aval (the First Innocent). Both novels of  Frankenstein Monster and The First Innocent are Gothic stories that are in many ways comparable (comparison and contrast) to each other. The present research aims to study these two works via a comparative-analytic method. The research findings show that Golshiri wrote the story of The First Innocent under the influence of the central theme of the creator's death by the creature in Frankenstein Monster, and both works were formed on this basis. However, Golshiri thanks to his own imagination and creativity replaced some of stereotypical frameworks in western Gothic with some of cultural and local features.

Keywords


  • منابع

    • آیت‌اللهی، حبیب‌الله.(1381). «وجوه افتراق و اختلاف میان دو جریان بزرگ هنری گوتیک و رنسانس». فصل‌نامه‌ی مدرّس هنر. دوره‌ی اوّل. ش 62. صص 1-6.
    • باتینگ، فرد.(1389). گوتیک. ترجمه‌ی‌ علیرضا پلاسید. تهران: افراز.
    • براکونز، خوزه.(1391). راهنمای هنر گوتیک. ترجمه‌ی‌ سیما ذوالفقاری.چ 3. تهران: ساقی.
    • برام، استیون.(1384).گوتیک معاصر: چرا به آن احتیاج داریم. ترجمه‌ی‌‌ پوپه میثاقی. ش 55. صص 127-142.
    • بیشاپ، لئونارد.(1383). درس‌هایی درباره‌ی داستان‌نویسی. ترجمه‌ی‌‌ محسن سلیمانی. چ سوم. تهران: سوره‌ی مهر.
    • بی نیاز، فتح الله.(1385). «داستان گوتیک و تمایل بشر به شر». ماهنامه‌ی ماندگار. صص 3-17.
    • حسن‌زاده‌میرعلی، عبدالله.(1394). «مشخّصه‌های ادبیّات گوتیک در ملکوت بهرام صادقی». فصل‌نامه‌ی تخصّصی مطالعات داستانی. س 2. ش 3. صص 21-34
    • ستاری، جلال.(1376). چهار سیمای اسطوره‌ای(تارزان- دراکولا- فرانکشتاین - فاوست). تهران: مرکز.
    • سناپور، حسین.(1394). ده جستار داستان‌نویسی. تهران: چشمه.
    • سیّدحسینی، رضا.(1383). فرهنگ آثار(معرّفی آثار مکتوب ملل جهان از آغاز تا امروز). تهران: سروش.
    • شلی، مری.(1389). فرانکشتاین. ترجمه‌ی‌‌ کاظم فیروزوند. تهران: مرکز.
    • فورستر، ادوارد مورگان.(1369).جنبه‌های رمان. ترجمه‌ی‌‌ ابراهیم یونسی. چ 4. تهران: نگاه.
    • کادن، جی.ای.(1386). فرهنگ ادبیّات و نقد نو. ترجمه‌ی‌ کاظم فیروزوند. چ 2. تهران: شادگان.
    • گلشیری، هوشنگ.(1364). نمازخانه‌ کوچک من. تهران: کتاب تهران.
    • مارگو، آیلین.(1384). در قلمرو وحشت. ترجمه‌ی پریسا رضایی. تهران: ققنوس.
    • محمّدابراهیم، عبّاس.(1393). ساختار روایی فانتاستیک در زهره جزیره اثر مریمه و «معصوم اوّل» گلشیری. مجلّه‌ی‌ مطالعات زبان فرانسه.پیاپی ۹. صص 1-13.
    • محمودیان، محمّدرفیع.(1382). نظریّه‌ی رمان و ویژگی‌های رمان فارسی. تهران: فرزان.
    • میرصادقی، جمال.(1366). ادبیّات داستانی(قصّه، داستان کوتاه، رمان). تهران: شفا.
    • نصر اصفهانی، محمّدرضا. فضل‌الله خدادادی.(1392). «گوتیک در ادبیّات داستانی». دو فصل‌نامه‌ پژوهش‌های ادبیّات تطبیقی. ش 1، دوره‌ی یک. صص 161-191.
    • والپول، هوراس.(1390). قلعه‌ اوترانتو. ترجمه‌ی‌ کاوه میرعبّاسی: قطره.
    • هاگل، جرالد اچ.(1384).گوتیک در فرهنگ غربی. ترجمه‌ی‌ بابک تبرابی. دوره‌ی 4. ش 3. صص 5-20.
    • Haggerty, George E. " Fact and fantasy in the Gothic Novel", nineteenth- century fiction 39. 1985: 91-379
    • Harris, Robert, "Elements of the Gothic Novel", virtual salt.2011
    • Hogle, Jerrold E.ed. "The Cambridge companion to Gothic fiction", Cambridge, England: Cambridge university press, 2002.
    • David " The Gothic Tradition ", Cambridge, 2000.