Hossein Monzavi: From Modernism to the School of Incidence

Authors

1 Masters Student of Persian Language and Literature Dept, Kashan University

2 Language and Literature/ kashan university and Tarbiat Modares University

Abstract

Abstract
The school of Incidence is one of the poetic schools in Persian classic poetry which deals with true love. The most important features of the poetry of this school are: reporting biography, improvisation, simplicity of words, honesty of words, expressing the details of love and loving human look. Vashi Bafghi is the greatest poet of the school. The tendency to practice in this school is prevalent among modern poets, notably the poets of new sonnet. Hossein Mozavi is almost at the top of these poets. The present article utilizing an analytical method aims to explore and examine the elements of the school of Incidence in Hossein Monzavi’s sonnets and concludes that the significance of imagism in new sonnet led to a distinction between Monzavi’s sonnets of incidence and those of other poets in this school. Furthermore, the difference in modern man’s response to reality of love, made the incidental content of Monzavi’s sonnets different from the incidental content of sonnets of the other poets in classic school of incidence. As a result, such distinction and points of differences caused the emergence of new movement of sonnet of incidence.

Keywords


  • منابع:

    • حسن‌لی، کاووس. (1383) گونه‌های نوآوری در شعر معاصر ایران. تهران: ثالث.
    • حمیدیان، سعید. (1390). «حرفی تازه در غزل». از ترانه و تندر: زندگی، نقد و تحلیل اشعار حسین منزوی به اهتمام مهدی فیروزیان، تهران: سخن، ص 95-96.
    • داد، سیما. (1382) فرهنگ اصطلاحات ادبی. چاپ اوّل: ویرایش جدید، تهران: مروارید.
    • زرقانی، مهدی. (1391) چشم انداز شعر معاصر ایران:جریان‌شناسی شعر ایران در قرن بیستم. چاپ اوّل تحریر دوم، تهران: ثالث.
    • سرَامی، قدمعلی. (1394). «ما، خون تازه در تن عشقیم». از رنج تا شکنج: یادنامه‌ حسین منزوی به کوشش نازخند صبحی، تهران: ترفند، ص299-329.
    • شفیعی کدکنی، محمّدرضا. (1358) موسیقی شعر. تهران: آگاه.
    • شفیعی کدکنی، محمّدرضا. (1378) ادبیّات فارسی از عصر جامی تا روزگار ما. ترجمه‌ی حجت الله اصیل، تهران: نشر نی.
    • شمس لنگرودی، محمّد. (1372) گردباد شور جنون: سبک هندی و کلیم کاشانی. چاپ سوم، تهران: نشر مرکز.
    • شمیسا، سیروس. (1373) سیر غزل در شعر فارسی. چاپ چهارم، تهران: انتشارات فردوس.
    • شمیسا، سیروس. (1381) شاهدبازی در ادبیّات فارسی. تهران: فردوسی.
    • صفوی، کورش. (1380) از زبان‌شناسی به ادبیّات. ج دوم، چاپ اوّل، تهران: حوزه‌ی هنری.
    • علوی‌مقدّم، مهیار. (1377) نظریّه‌های نقد ادبی (صورتگرایی و ساختارگرایی) با گذری بر کاربرد این نظریّه‌ها در زبان و ادب فارسی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
    • علی‌پور، مصطفی. (1378) ساختار زبان شعر امروز. چاپ اوّل، تهران: فردوس.
    • فتوحی، محمود. (1395) صد سال عشق مجازی: مکتب وقوع و طرز واسوخت در شعر فارسی قرن دهم. تهران: سخن.
    • فولادوند، عزت‌الله. (1390). «سیر غزل و حسین منزوی». از ترانه و تندر: زندگی، نقد و تحلیل اشعار حسین منزوی. به اهتمام مهدی فیروزیان، تهران: سخن، ص195-232.
    • کاخی، مرتضی. (1390). «خودساخته‌ای خودسوخته». از ترانه و تندر: زندگی، نقد و تحلیل اشعار حسین منزوی. به اهتمام مهدی فیروزیان، تهران: سخن، ص90- 94.
    • کاکاوند، رشید. (1390). «غزل‌های نیمایی». از ترانه و تندر: زندگی، نقد و تحلیل اشعار حسین منزوی. به اهتمام مهدی فیروزیان، تهران: سخن، ص247-253.
    • گلچین معانی، احمد. (1374) مکتب وقوع در شعر فارسی. ویرایش دوم، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
    • منزوی، حسین. (1382) حنجر‌ه‌ی زخمی تغزل. چاپ دوم، تهران: آفرینش.
    • ____________. (1389) مجموعه اشعار حسین منزوی به کوشش محمّد فتحی. چاپ دوم، تهران: آفرینش، نگاه.
    • وحشی بافقی. (1390) دیوان وحشی بافقی. تهران: اقبال.

    یاحقی، محمّدجعفر. (1381) جویبار لحظه‌ها: جریانهای ادبی معاصر ایران. چاپ چهارم، تهران: جامی.