Abstract Shafii Kadkani is one of the contemporary poets who while committed himself to tradition, the influence of the precious heritage of Persian literature and rich cultural background in his poetry, was always in favor of innovation and new experimentations. He is both under the influence of the tradition of Persian literature and contemporary poetic movements in Iran and the world around. His judgment and standard of art are artistic, thoughtful and semantic merits and any poetic approach which was in agreement with this rubric (logic) was welcomed. Of those schools and new poetic approaches whose artistic merits attracted his attention and were favored by him were imagism and concrete poetry. In his collection of poetry, there are excellent examples of his poems which are based on both of these two styles and in accordance with principles and standards of these two schools and approaches. Up until now, there has not been any research in imagist and concrete poetry. Since part of his poetry is artistically and emotionally highly rich, the poet through objective and tangible images (pictures), portrayed passing moments and eternalized them. Such imagist poems, which are often non-ideological and solely aesthetic, deserve attention and meticulous view of the reader for artistic ecstasy. Furthermore, in few cases Shafii artistically and skillfully took advantage of written style to suggest and transfer subject, theme and meaning. In so doing, he has created a unique harmony between the meaning and written style, giving his poetry an aesthetic quality. The present research strives to explore and examine such examples and through a descriptive-analytic method study the poet’s imagist and concrete poetry.
باطنی، محمّدرضا (1378)، فرهنگ معاصر انگلیسی-فارسی، چ4، تهران: فرهنگ معاصر
جونز، پیتر (1371)، «مروری بر ایماژیسم: تصویرگرایی در شعر انگلیسی»، ترجمه احمد میرعلایی، زنده رود، ش1، صص82-56
چدویک، چالرز (1357)، سمبولیسم، ترجمهی مهدی سحابی، ج اوّل، تهران: نشر مرکز
داد، سیما (1388)، فرهنگ اصطلاحات ادبی، چ دوم، تهران: نشر مروارید
دستغیب، عبدالعلی (1373، 1374)، «این جماعت معر میسرایند نه شعر»، گزارش، شمارهی 49و50، اسفند73 و فروردین 74، صص74-71
زرّینکوب، عبدالحسین (1371)، شعر بی دروغ شعر بی نقاب، تهران: علمی.
سعیدپور، سعید (1389)، از شکسپیر تا الیوت، چ چهارم، تهران: نشر مرکز.
سیدحسینی، رضا (1387 )، مکتبهای ادبی، چاپ چهاردهم، تهران: نگاه.
شاملو، احمد (1382)، مجموعهی آثار، چ چهارم، تهران: نگاه.
شعیری، حمیدرضا و همکاران (1388)، «معنا در تعامل متن و تصویر: مطالعه نشانهشناختی دو شعر دیداری از طاهره صفارزاده»، فصلنامه پژوهشهای ادبی، س6، ش25، صص39-70
شفیعی کدکنی، محمّدرضا (1350)، صور خیال در شعر فارسی، تهران: آگه
_____________________ (1385)، هزاره دوم آهوی کوهی، چ چهارم، تهران: انتشارات علمی
_____________________ (1376)، آیینهای بر ای صداها، چ اوّل، تهران: سخن
_____________________ (1392). «جهان در مقدّم صبح بهاران (یکصد و یک شعر منتشر نشده از شفیعی کدکنی)». مجلّهی بخارا، سال پانزدهم. شمارهی بهمن و اسفند 1392. صفحات59-6.
____________________ (1387). «بهار کاغذین (پنجاه شعر چاپ نشده شفیعی کدکنی)». مجلّهی بخارا. شمارههای 68-67، اسفندماه 1387، صفحات32-7.
_____________________ (1349)، «صور خیال در شعر پارسی»، تهران: انتشارات نیل
صفوی، کورش (1373)، از زبان شناسی به ادبیّات، ج1، تهران: چشمه.
صهبا، فروغ و عمرانپور محمّدرضا، (1386)، «برشهای درون مصراعی در شعر معاصر»، فصلنامهی پژوهشهای ادبی، سال4، شمارهی 15، صص 81-111.
عبّاسی، حبیب الله (1378 )، سفرنامهی باران، تهران: انتشارات روزگار.
عبدی، زهرا؛ خائفی، عبّاس و سیّدترابی، حسن (1394)، «ایماژیسم در شعر احمدرضا احمدی»، نشریّهی زبان و ادب فارسی (نظریّهی سابق دانشکدهی ادبیّات دانشگاه تبریز)، بهار و تابستان 1394، شمارهی 231، صص 59-75.
علیپور، مصطفی (1387)، ساختار زبان شعر امروز، تهران: فردوس.
فتوحی، محمود (1385)، بلاغت تصویر، تهران: سخن.
فیشر، ارنست (1386)، ضرورت هنر در روند تکامل اجتماعی، ترجمهی فیروز شیروانلو، تهران: توس.
کرسفی دین محمّدی، نصرت الله (1396)، شعر تجسّمی (کانکریت) در نیم نگاهی تحلیلی، انتقادی و تطبیقی، متنپژوهی ادبی، سال21، شمارهی 72، تابستان96، صص183 تا206.
محمودی، سهیل (1387)، «شعر کانکریت و یادی از طاهره صفارزاده»، سایت ابدان.
نیمایوشیج (1386)، دربارهی هنر شعر و شاعری به کوشش سیروس طاهباز، تهران: نگاه.
ولک، رنه (1383)، تاریخ نقد جدید، ج 5، ترجمهی سعید ارباب شیرانی، تهران: نیلوفر.
Lowell, Amy. (1915),Some imagistpoets, Boston and New York,Mifflin Company.
Leech, G. H. A. (1969). Linguistic: Guide to English Poetry. New York:Longman
novruzi, Y. (2019). Shafii Kadkani’s New Experimentations in Imagism and Concrete Poetry. Research Journal of Literacy Schools, 3(6), 49-69. doi: 10.22080/rjls.2019.16615.1025
MLA
yaghub novruzi. "Shafii Kadkani’s New Experimentations in Imagism and Concrete Poetry". Research Journal of Literacy Schools, 3, 6, 2019, 49-69. doi: 10.22080/rjls.2019.16615.1025
HARVARD
novruzi, Y. (2019). 'Shafii Kadkani’s New Experimentations in Imagism and Concrete Poetry', Research Journal of Literacy Schools, 3(6), pp. 49-69. doi: 10.22080/rjls.2019.16615.1025
VANCOUVER
novruzi, Y. Shafii Kadkani’s New Experimentations in Imagism and Concrete Poetry. Research Journal of Literacy Schools, 2019; 3(6): 49-69. doi: 10.22080/rjls.2019.16615.1025