The Study and Analysis of Realistic Character in Anton Chekhov’s Play The Cherry Orchard in the Light of Critical Thinking

Authors

1 Ph.D. in Persian Language and Literature, Payam Noor University, zirab Unit

2 Associate Professor of Persian Language and Literature Payame Noor University of Tehran

Abstract

Abstract
Critical realism, derived from the school of Realism, which is an exclusively literary phenomenon of the golden age of Russia deals with the dominant social condition (status Quo), striving to change the status quo with a reformist perspective. Chekov in The Cherry Orchard, focusing on the fall of aristocracy and the emergence of bourgeoisie in Russia during the Nicola II era and employing a fictional encapsulation of the life of an aristocratic family, represents and analyses the present social realities in this period of Russian history. The present research aims to study and analyse the realistic characters of the play with emphasis on critical realism and highlight those issues in Russian society which were criticised by the author. Chekhov critisises the cold and dark atmosphere of the contemporary Russian society, harshly attacking the naïve aristocrats, passive intellectuals, static and resistant characters against change and mobility, identity crisis, lack of self-reliance and cultural absurdism. In so doing, he employs a critical and reformist approach, based on realities and realistic criteria, notably critical realism.

Keywords


  • پروینی، خلیل، (1391)، الأدب المقارن (دراسات تطبیقیه و نظریّه)، تهران: سمت.
  • پریستلی، جان بوینتن، (1391)، سیری در ادبیّات غرب، ترجمه­ی ابراهیم یونسی، چاپ هفتم، تهران: امیرکیبر.
  • پیروز، غلامرضا، و دیگران، (1392)، «تحلیل چند رمان واقعگرا در عرصه‌ی دفاع مقدس (با تکیه بر سه رمان زمین سوخته، ترکه­های درخت آلبالو و سفر به گرای 270 درجه)»، فصل‌نامه­ی علمی- پژوهشی پژوهش زبان و ادبیّات فارسی، شماره­ی 29، صص 57- 87.
  • چخوف، آنتوان، (1396)، باغ آلبالو، ترجمه­ی سیمین دانشور، چاپ پانزدهم، تهران: قطره.
  • خاتمی، احمد، و علی تقوی، (1385)، «مبانی و ساختار رئالیسم در ادبیّات داستانی»، پژوهش زبان و ادبیّات فارسی، شماره­ی 6، صص 99-111.
  • داوسن اس. و.(1377)، درام، ترجمه­ی فیروز مهاجر، تهران: نشر مرکز.
  • دقیقیان، شیرین­دخت، (1371)، منشأ شخصیّت در ادبیّات داستانی، تهران: نویسنده.
  • زرافا، میشل، (1386)، جامعه­شناسی ادبیّات داستانی، ترجمه­ی نسرین پروینی، تهران: سخن.
  • ژوکوف، ی.م، (1978)، دانشنامه­ی نقد ادبی، مسکو، ساوتسکایا انتسیکلوپدیا.
  • ساچکوف، بوریس، (1362)، تاریخ رئالیسم: پژوهشی در ادبیّات رئالیستی از رنسانس تا امروز، ترجمه­ی محمدّتقی فرامرزی، تهران: تندر.
  • صادقی محسن­آباد، هاشم، (1393)، «تأملّی در اصول و بنیادهای نظری رئالیسم در ادبیّات»، نقد ادبی، شماره­ی 25، صص 41-70.
  • فخاریان، منوّره، (1395)، «نگاهی تطبیقی به نمایشنامه­های آنتوان چخوف و اکبر رادی با تمرکز بر سه عنصر شخصیّت­پردازی، فضاسازی و گفتگو»، پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه مازندران.
  • کریمی مطهر، جان­الله، و ناهید اکبرزاده، (1392)، «بازتاب رئالیسم انتقادی روسیه در ادبیّات فارسی معاصر. مطالعه موردی: وکلای مرافعه اثر میرزافتحعلی آخوندزاده»، نشریه­ی ادب فارسی، دوره­ی 3، شماره­ی 1، شماره­ی پیاپی 11 ، صص 59-71.
  • گورالنیک، ا.آ.(1991)، زیباشناسی و نقد انقلابی- دموکراتیک دهه‌ی 1960: چرنیشفسکی و دابرالیوبوف، در تاریخ ادبیّات جهان (هشت جلد)، جلد هفتم، مسکو: نائوکا.
  • گورکی، ماکسیم، و دیگران، (1369)، نقدی بر زندگی و آثار آنتوان چخوف، ترجمه­ی کتایون صارمی، تهران: پیشرو.
  • گوکوفسکی، گ.آ، (1959)، رئالیسم گوگول، لنینگراد، ادبیّات هنری.
  • مهندس­پور، فرهاد و دیگران، (1395)، انعکاس بحران هویّت در نمایش­نامه­های «باغ آلبالو» از چخوف و «لبخند باشکوه آقای گیل» از رادی، دوفصل‌نامه­ی علمی- پژوهشی پژوهش­های ادبیّات تطبیقی، دوره­ی 4، شماره­ی 1 بهار 1395، صص 149-179.
  • یحیی­پور، مرضیه و کریمی مطهّر، جان­اله، (1383)، «بررسی نمایشنامه­ی باغ آلبالو و شخصیّت­های آن»، نشریّه­ی هنرهای زیبا، شماره­ی 19، صص 103- 110.
  • یحیی­پور، مرضیه؛ صادقی، زینب، (1389)، «سایه‌ی آنتوان چخوف بر ادبیّات نمایشی معاصر ایران (بر اساس نمایشنامه­های آنتوان چخوف و اکبر رادی)»، نشریه­ی پژوهش زبان­های خارجی، ش 57 ، صص 151-167.
  • Braun, Edward, Chekhov and his Russia. In V. Gottlieb.& P. Allain Thebridje Companion to Chekhov.(pp 111-119). London: Cambridje University Press, 2000.
  • Sarichef, I.O. Chekhov “ The Chery Garden’, main content, text analysis literary criticism, work. Moscow: Astrel,