The Influence of Communism on some of World Literary Movements

Authors

-

Abstract

Abstract
Communist literature as a branch of literature of commitment (engagement) in late 19th c. influenced all over Europe, most part of East and Russia. Communist ideology, brainchild of Marx’s and Angles’ communist ideas though, the “socialist democracy” in Russian Labour Party is deemed as the root cause of the universality of Communism and as a result transcending the Russian borders. The conflation of literature and ideology led to the emergence of two approaches: those movements which adopted Communism, short term and superficially though, and those other movements which took position against Communism and its commitments. In this line, socialist realism specifically in Russia can be considered as the most serious literary-sociological movement after the Renaissance. After that, even Surrealism by Andre Breton is engaged in communist thoughts and moves long way away from its own early manifest. Existentialism, as a philosophical literature and for considering man responsible in the world, included another form of Communism in literature. On the contrary, the Expressionist movement in west Germany harshly attacked the Communist policies and its idea of changing working man into a machine and opposes it with such ideas as anti-commitment, irresponsibility, and nihilism. As such, under the shadow of Communism, variety of opposing literary movements were created which severely discredited the artistic definition of “literary masterpiece”. The present research, utilising written and library sources and descriptive-analytical methodology, aims to find an answer for such a question: regarding the profound and bilateral relationship between sociological movements and literature, was Communism able to dominate literature?

Keywords


  • منابع

    • آلن دو بنوا، (1371)، اطّلاعات سیاسی اقتصادی، «ژرف نگری­هایی درباره‌ی مرگ کمونیسم»، ترجمه‌ی ش. رستگار، فروردین و اردیبهشت، شماره‌ی 55 و56، صص30-33.
    • احمدی، بابک (1389)، حقیقت و زیبایی، چاپ هجدهم، تهران: مرکز.
    • استراترن، پل (1387)،آشنایی با کافکا، ترجمه‌ی احسان نوروزی، تهران: مرکز.
    • اکبری، منوچهر و حسین فضایلی، (1391)، «تأثیرات سیاسی و اجتماعی دوره کمونیستی بر ادبیّات معاصر فارسی دری افغانستان»، پژوهش­های ادبی، شماره‌ی 7، صص 61-82.
    • ای اف چوک، میخاییل تریفونوویچ (1386)،پلخانف پیش­آهنگ مارکسیسم در روسیه، ایرنا نیکلایونا باتووا، ترجمه‌ی بابل دهقان، تهران: اشاره.
    • بلانشو، موریس (1385). از کافکا تا کافکا، ترجمه‌ی مهشید نونهالی، تهران: نشر نی.
    • پلخانف، گئورکی (1381)، مسائل اساسی مارکسیسم و مقالات دیگر، ترجمه‌ی پرویز بابایی، تهران: آزادمهر.
    • ------------ (بی­تا)، هنر و زندگی اجتماعی، ترجمه‌ی منوچهر هزارخانی، تهران: آگاه.
    • پوشکین، الکساندر (1357). یوگنی آنه گین، ترجمه‌ی منوچهر وثوقی­نیا، چاپ دوم، تهران: گوتنبرگ.
    • ترجمان، طارق علی، (1396)، عشق لنین به ادبیّات انقلاب روسیه را شکل داد، مترجم علی امیری، شماره‌ی چهارم، صص157-161.
    • چرنیشفسکی، نیکلای گاوریلوویچ (1329)، چه باید کرد؟، ترجمه‌ی پرتو آذر، تهران: دائره انتشارات حزب توده‌ی ایران (نسخه پی دی اف).
    • چهرازی، مزدک (1389)، مانیفست به زبان ساده، تهران: پروسه.
    • حدّادی، محمّدحسین و حسین سرکار حسن خان، (1391)، «جایگاه ادبیّات غنایی در نزد برتولت برشت»، پژوهش ادبیّات معاصر جهان، بهار، دوره‌ی 17، شماره‌ی 1، صص19-36.
    • درانتی، ژان فیلیپ (1393)، زیباییشناسی اگزیستانسیالیستی، ترجمه‌ی هدی ندایی­فر، تهران: ققنوس.
    • رحیمی، مصطفی (1384)، مارکس و سایه­هایش، چاپ دوم، تهران: هرمس.
    • رهنما، تورج (1376)، ادبیّات امروز آلمان، تهران: چشمه.
    • زرشناس، شهریار (1389)، رویکردها و مکتب‌های ادبی، دفتر دوم، چاپ دوم، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی.
    • ساجدی، طهمورث، (1379)، «نقد کتاب مکتب­های ادبی»، مجلّه‌ی دانشکده‌ی ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه تهران، صص 195 -212.
    • سارتر، ژان پل (1389)، اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر، ترجمه‌ی مصطفی رحیمی، چاپ سیزدهم، تهران: نیلوفر.
    • ستّاری، جلال (گردآورنده و مترجم) (1385)، بازپسین گفتگو (مصاحبه با سارتر)، تهران: مرکز.
    • سیّدحسینی، رضا (1385)، مکتبهای ادبی، ج1 و 2، چاپ چهاردهم، تهران: نگاه.
    • شا، جی.تاماس (1375)، الکساندر پوشکین، ترجمه‌ی عبدالله کوثری، تهران: کهکشان.
    • شفیعی، اسماعیل (1388)، «بررسی تأثیرات ایدئولوژی سوسیالیسم-کمونیسم بر جریان ادبیّات نمایشی اتّحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی»، هنرهای زیبا-هنرهای نمایشی و موسیقی ، شماره‌ی 38، صص 35-46.
    • شمیسا، سیروس (1383)، نقد ادبی، چاپ چهارم، تهران: فردوس.
    • فرنس، آر.اس (1390)، اکسپرسیونیسم، ترجمه‌ی فرزانه طاهری، تهران: نشر مرکز.
    • فلین، توماس (1391)، اگزیستانسیالیسم، ترجمه‌ی حسین کیانی، تهران: بصیرت.
    • کافکا، فرانتس (1390)، از نوشتن، ترجمه‌ی ناصر غیاثی، چاپ دوم، تهران: ثالث.
    • کوثری، عبدالله (مترجم) (1381)، سرگذشت سوررئالیسم (گفتگو با آندره برتون)، تهران: نی،.
    • کولاکوفسکی، لشک (1387)، جریان­های اصلی در مارکسیسم، جلد3، ترجمه‌ی عبّاس میلانی، تهران: اختران.
    • محیط، مرتضی (1382)، کارل مارکس زندگی و دیدگاه او، جلد1، تهران: اختران.
    • میرسکی، د.س (1372)، تاریخ ادبیّات روسیه، جلد 1، ترجمه‌ی ابراهیم یونسی، چاپ دوم، تهران: امیرکبیر.
    • وارنوک، ماری (1388)، اگزیستانسیالیسم، ترجمه‌ی حسین کاظمی، تهران: شهر خورشید.
    • -ولی‌پور، شهناز، (1386)، «نگاهی به آرای جورج لوکاچ در زمینه‌ی نقد مارکسیستی»، متنپژوهی ادبی، دوره‌ی 11، شماره‌ی 31، صص 122-136.
    • وینر، فیلیپ پل (1385)، فرهنگ اندیشه­های سیاسی، ترجمه‌ی خشایار دیهیمی، تهران: نشر نی.